maanantai 27. joulukuuta 2010

HYVÄÄ ENEMMISTÖLÄISTÄ UUTTA VUOTTA


Vuodessa on viikkoja 52 ja jälleen pääsimme samoihin lukuihin blogien määrässä. Toivottavasti edes jotkut niistä ovat antaneet ajatuksia, iloa tai lohtua sivuilla kävijöillemme. Vanha totuus, että eipä maailma muutu kun tuttuja juttuja lähetetään "jo pelastetuille" pitää varmaankin paikkansa. Asialla on kuitenkin toinenkin puoli. Enemmistöläinen ideologia on nimestään huolimatta vahvasti syrjitty vähemmistö päätöksenteossa. Jalankulkuolossuhteisiin satsataan murto-osan murto-osa verrattuna ykssityisautoilun infrastruktuuriin.
   Tällaiset blogit  toivottavasti antavat kuitenkin joillekin mielihyvää siksi, että samanmielisiä on olemassa paljonkin. Lisäksi tulee tunne, että jotkut jaksavat yrittää parantaa maailmaa, vaikka se ei muutu hetkessä.

    Valoisaa uutta vuotta!

sunnuntai 19. joulukuuta 2010

KERMANKUORINTA RAUTATEILLEKIN?


Postilain yhteydessä tuli kermankuorinta -termi käyttöön. Kilpailun edistämisen nimissä uudet yrittäjät saavat suotuisammat ehdot kuin valtion oma yhtiö. Nyt esityksessä uudeksi rautatielaiksi VR:n palvelutehtävä vaarantuu, kun yksityiset pääsevät vain kannattaville rataosuuksille. Näin VR:lle jäisivät vähemmän kannattavat. On omituista, että lainsäätäjä pakottaa VR:n avaamaan huolto- ja varikkotoimintajaan kilpailijoilleen, vaikka EU ei velvoita tarjoamaan palveluja. Toistettakoon asian ydin eli VR:lle jää palvelutehtävä (jonka veronmaksajat maksavat), mutta muut toimijat kaapisivat kerman keskittymällä vain kannattaviin rataosuuksiin.

sunnuntai 12. joulukuuta 2010

RAUTAA RATIKKARAITEILLE


Liikennepoliittinen yhdistys Enemmistö r.y. vaatii tiukanrautaisen ratkaisun niille röyhkeän piittaamattomille yksityisautoilijoille, jotka vähät välittävät tuhansien ihmisten myöhästymisistä työpaikoilleen, lääkärikäynneilleen, luennoilleen jne.  Hesarissa oli 11.12  kuvaus näistä superitsekkäistä:
   Jotkut jättävät auton kiskoille, laittavat hätävilkut päälle ja menevät kauppaan ja sanovat tullessaan, että sori. Moni kuljettaja on ihan aggressivinen, kun olemme siirtämässä autoa. He kysyvät, mitä väärää minä muka olen tehnyt.   Samaisessa Hesarin jutussa kerrotaan, miten puolen tunnin jumiutumisen jälkeen laitetaan pieni mittanauha ja ohjeen sisältävä muovipussi itsekkyysautoilijan tuulilasiin.  Huhhuhh!!. Nyt pitäisi ennen menneen talven lumia saada äkkipikaisesti rengaslukkolaki voimaan. Sillä lailla siirrettäisiin auto syrjään ja vähintään 1000 euron maksu myöhästyneistä hammaslääkärimaksuista ja erilaisista ansiomenetyksistä joukkoliikenteen käyttäjille.
   Ja sitten kuvan pääasiaan.  Enemmistö ry vaatii välittömästi hankittavaksi panssariratikan  panssarijunan esimerkin mukaisesti .Se jyräisi vaivattomasti heppoiset peltikärryt pois raiteilta. Sen verran Enemmistö ry voi joustaa tiukoista  vaatimuksistaan, että panssariratikan aura voitaisiin kuorruttaa kovalla kumilla.

     Risto "jyrä" Larjavaara
     toistaiseksi vielä   Enemmistön pj.

torstai 9. joulukuuta 2010

PYÖRÄKELLARIT HISTORIAAN

Suomessa ollaan höllentämässä väestönsuojien rakaentamisvelvoitteita. Kaikki me tiedämme nykytilanteen monissa asunto-osakeyhtiöissä. Loppusyksystä väestönsuojat täyttyvät kymmenistä polkupyöristä. Niihin on hankala viedä tai hakea pyöräänsä. Kukaan ei kunnioita toivetta, että talvipyöräilijöille jätettäisiin ovea lähin oleva paikka.Olisi korkea aika saada jo rakennusten suunnitteluvaiheessa suoranaiset standardit eli selkeät säännöt kunnollisista pyöränsäilytystiloista maan tasalla  niin että jokaista asuntoa kohden olisi oma säilytysruutu. Väljentyvistä väestönsuojarahoista siis siirtoa nykyaikaisiin pyöräkellareihin eikun helppokäyttöisiin pyöräpalatseihin!

     Risto Larjavaara

torstai 2. joulukuuta 2010

BAGH JUNASSA


Näin talven keskellä välitetään viesti, että ensi kesäkuussa ilmestyy Peter von Baghilta teos "Junassa -  sata kiehtovaa matkaa yhden hinnalla". Hän ei käsittele aihetta ainoastaan elokuvan näkökulmasta. Bagh penkoo junan kiehtovuutta muidenkin taidelajien piiristä.

Muistettavia junaleffoja ovat mm. John Fordin "Rautahepo", Lumetin "Idän pikajunan arvoitus" , Wilderin "Piukat paikat" ja Keatonin "Kenraali". Maailman ensimmäisessä maksullisessa elokuvaesityksessä Pariisissa pääosassa oli juna. Sehän oli Lumieren veljesten "Juna saapuu asemalle" vuodelta 1895.

torstai 25. marraskuuta 2010

SÄHKÖISTÄ JATKOA TAMPEREELLE?


Manse oli tunnettu aikoinaan rollikoistaan. Stadi hävisi surkeasti  vain yhdellä trollikkalinjallaan. Nyt Tampereella on valittu Ramboll Finland Oy tekemään alustavan selvitystyön kaupunkiratikasta. Reitti kulkisi Hervannasta keskustan kautta Lentäväniemeen. Manse on malliltaan sellainen, että nykyaikainen ratikka on kuin luotu sinne. Ydinkeskusta on kapealla kannaksella kahden suuren järven välissä. Lokakuussa alkanut selvitystyö valmistunee ensi kevään aikana.

sunnuntai 21. marraskuuta 2010

Tilaa ja laatua jalankulkijoille ja pyöräilijöille


Tämä yksi Dodo ry:n tavoitteista sopii tietysti myös Enemmistö ry:lle. Dodon vierailu Enemmistön syyskokouksessa ei synnyttänyt eripuraa. Uusi sukupolvi (Enemmistö 40 v, Dodo 15 v) tiedostaa ympäristöasiat ja kaupungin entistä laaja-alaisemmin.

Ekologinen ajattelu suosii kaupunkiasumista. Kaupungeissa saadaan eniten tärkeää mittakaavaetua. Yli puolet maapallon väestöstä asuu kaupungeissa, mutta kaupungit vievät maapallon pinta-alasta vain 3 %.

Dodo ry on ympäristöjärjestö, joka katsoo asioita laaja-alaisesti ja globaalisti. Näkökulma on kaupunkimainen, pyritään sosiaalisesti järkevään kaupunkiin. Vaikka kansantulo on noussut niin onnellisuus ei ole lisääntynyt. Kun on turvattu säällisten asuntojen tuottaminen, voidaan katsoa asunnosta ulospäin.

Talous ei siis saa onnea aikaan. Dodo on ollut aktiivinen urbaanionnen etsinnässä. Sen tutkimiseen on käytetty PehmoGIS -ohjelmaa, johon kaupunkilaisten on helppo kertoa merkitsemiinsä paikkoihin liittyvät tuntemukset.

Dodon eräs toimintatapa on järjestää konkreettisia esimerkkejä esim. parkkipaikkoina olevien pihojen tai väliaikaisen kaupunkimiljöön hyödyntämisestä. Näistä tunnetuin on Pasilan ratapihalla harjoitettu viljely multalavoissa.

Harvoin tarvittavien tavaroiden lainaamiseen on kehitetty nettipalvelu nimeltä KUIN OMA. Sen kysyntä on ollut lupaavaa. Uskallusta lainaukseen lisää mm. vahingonkorvausmalli.

Dodo on koonnut ajatuksia onnellisista kaupungeista lehteen. Sitä voit yrittää saada haltuusi Vironkatu 5:n (00140 H:ki) toimistosta. Puheenjohtaja Pauliina Jalonen kertoi myös suuren suosion saaneista MEGAPOLIS – tapahtumista, nyt tuo urbaani festivaali on Tampereella 20.11.2010. Netissä voit tutustua Dodoon osoitteessa: http://dodo.org


Matti kosola DI

sunnuntai 14. marraskuuta 2010

TUKHOLMASTA MALLIA

http://urbanrail.net/eu/sto/stockholm-map.gif

Kauan sitten Enemmistön johtokunnassa toimi ansiokkaasti Jouko Varjonen, joka perheineen muutti Hesasta Siuntioon vuonna 1975. Silloin arkisin kulki noin 30 linja-autovuoroa eri suuntiin. 10 vuotta sitten poistui viimeinenkin mahdollisuus päästä linja-autolla työpäiväksi Helsinkiin ja Helsingistä pois.
18.10 Hesarissa ilmestyi hänen juttunsa " Liikennesuunnittelussa olisi kannattanut ottaa mallia Ruotsista":

"Esimerkiksi Oslossa on toiminut kolmisenkymmentä vuotta tietullijärjestelmä ja Tukholman läänissä liikennettä on suunniteltu kokonaisvaltaisesti. Tulokset ovat nähtävissä: Tukholman keskustasta pääsee yhdellä matkalipulla tai seutulipulla reippaasti lähes 150 kilometrin päähän maaseudulle, vaikkapa kesämökille."

sunnuntai 7. marraskuuta 2010

LIIKENNETURVAN LEHTI

Liikennevilkun uudessa Jäsenyhteisöt -numerossa haastatellaan viittä jäsenyhteisöä (mm. Autoliittoa ja Enemmistöä). Niiden käsityksistä liikenneturvallisuudesta ja sen suhteesta ympäristön suojeluun sekä toimista ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi.

Enemmistö on kuulunut iät ja ajat Liikenneturvaan ja sen hallituksessa tänä ja ensi vuonna on Enemmistön johtokunnan jäsen Matti Kosola.

Tässä osoite:

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/uutispoyta/liikennevilkku/index.php

maanantai 1. marraskuuta 2010

SYKSYN LEHTI MAAHAN EHTI



Nimittäin ensi viikolla syksyn lehtykäinen tippuu postiluukusta.
Postitamme sen vain viime vuosina jäsenmaksunsa maksaneille.

Syyskokous pidetään tiistaina 16.11 Helsingin päärautatieaseman
ravintola Elielin alakabinetissa (ison reliefisalin perillä).

Alustajaksi tulee ympäristöjärjestö Dodosta sen puheenjohtaja Pauliina
Jalonen. Klo 17.30 aiheena on:


DODOLAINEN KAUPUNKIUTOPIA


Sitä ennen Enemmistön sääntömääräinen syyskokous 17.00.


Lämpimästi kaikki tervetuloa!

perjantai 22. lokakuuta 2010

Harventuneille taajamille yhä enemmän autoja



Kun ihmistiheys pienenee niin autot lisääntyvät. Joukkoliikenne on aseeton ilmiön edessä. Onko Enemmistö ry:n taistelu kahden auton talouksia vastaan jo hävitty.


"Pallukka"-Vanhasen vaikutustako, että Nurmijärvellä on autojen määrä lisääntynyt viidessä vuodessa peräti lähes 4000 :lla. Helsinkiin suuntaa kehyskunnista nyt yli 43 000 autoa. Kehyskuntien autojen määrä on kasvanut viidessä vuodessa 22 % eli 37 000 autolla.

HS:n yleisön osastossa valitettiin siitä, kun Nurmijärvellä ei ole edes yritetty bussiliikennettä puhumattakaan liittymisestä seutuliikenteeseen. Joukkoliikenteen kannalta ainoa vastalääke on liityntäpysäköinnin lisäys.

Yhdyskuntasuunnittelu on pettänyt pahan kerran, mutta on ihmisissäkin vikaa. Asemien seudut ovat unohtuneet asuntorakentamisesta, mutta niiden lähelläkään asuvat eivät junaa käytä vaan menevät autolla. Siksi junavuorojakin vähennetään. Enemmistön syys- ja kevätkokoukset ovat ottaneet yhdyskuntarakenteen teemakseen.

Kehyskunta-autoilija on 30 – 40-vuotias mies, joka tekee yli puolet kaikista matkoistaan henkilöautolla. Hän ajaa 30 – 40 km päivässä. Pahaa tässä ei ole ainoastaan tuhlaus vaan myös vanhuusikä. Piankin tämä sankariautoilija pitää käydä hoitamassa kotonaan. Tiekin on korven yksinäisyyteen aurattava.

Olisi helppo sanoa, että ajelkoon siellä kehyskunnissa miten haluavat, mutta kun suuri osa autoista tulee vähintään joka arkipäivä Helsingin keskustaan ja vie ilmanlaadun välttäväksi ja joissakin paikoissa jatkuvasti huonoksi.Onneksi jokainen rata aiheuttaa vähitellen sen, että sen varteen ilmestyy asutusta ja asemille kävellään. Metsään/puistoon tehty Myyrmäen -Martinlaakson rata on maksanut itsensä jo kuuteen kertaan.


Matti Kosola DI

lauantai 16. lokakuuta 2010

BAANA ETENEE



Helsingin keskustan vanhan satamaradan pohja Töölönlahden ja Ruohiolahden välillä etenee tuskastuttavan hitaasti. Baanaksi nimetty ratakuilu on viimeisten tietojen mukaan valmis ensi vuoden marraskuussa. Toivottavasti hitaus parantaa laatua. Siitä tulee todella tärkeä kevyen liikenteen täydellisen autovapaa reitti läpi ruuhkaisen keskustan. Ruoholahden päähän on valmistumassa aivan keskeinen kevyen liikenteen solmukohta alikulkutunneleineen. Kerrankin on satsattu moderniin ja valoisaan ratkaisuun.

Tämä baana oni suurimpia edistysaskeleita Helsingissä erityisesti pyöräilijöille. Muutamassa minuutissa voi todella turvallisesti ja nopeasti ohittaa lukuisat risteykset.

Enemmistö 1/2005 -lehdessä oli juttu "Miljoonan taalan paikka kevyelle liikenteelle eikä maksa juuri mitään". Sen löytää klikkaamalla yläpalkista sanan Enemmistö ry ja sitten klikkaamalla Arkisto.

perjantai 8. lokakuuta 2010

AUTOILIJOIDEN YLIVALTA



Autoilijoiden ylivalta on mennyt törkeäksi kaksikaistaisten katujen suojateillä. Huomaavaiset autoilijat ovat oppineet, ettei kannata pysähtyä suojatien eteen, koska viereistä kaistaa saatetaan paahtaa jarruttamatta ohi. Tällaiset tilanteet ovat todellisia kuolemanloukkuja. Laki tietenkin vaatiii ehdottomasti pysähtymään suojatien eteen jo pysähtyneen auton viereen. Jokainen autokoulun käynyt tietää tarkasti asian. Mitä asialle voidaan tehdä? Pitäisikö vaikka viisi metriä ennen suojatietä maalatulle valkoiselle viivalle? Ainakin valistuskampanja YLE:n entisten tietoiskujen tapaan olisi tarpeen!

Autoilijoiden suuri "massa" on monessa asiassa pikkuhiljaa ottanut liikenteessä ylivallan. Jalkakäytävät täyttyvät autoista eikä esim. Helsingissä pysäköinninvalvojia riitä jokapaikkaan antamaan jälkeenjäänyttä pientä 40 euron parkkisakkoa.

Punaisia valoja vasten ajaminen yleistyy. Mitä tehdä? Auttaisiko Viron malli, jossa aluksi vihreä valo alkaa vilkkua ennen keltaisen vaihtumista punaiseksi. Pika-arvioinnissa se näyttää toimivan naapurimaassa. Autolijat eivät aja enää tuoreiden punaisten läpi niin usein.


Risto Larjavaara