sunnuntai 14. marraskuuta 2010

TUKHOLMASTA MALLIA

http://urbanrail.net/eu/sto/stockholm-map.gif

Kauan sitten Enemmistön johtokunnassa toimi ansiokkaasti Jouko Varjonen, joka perheineen muutti Hesasta Siuntioon vuonna 1975. Silloin arkisin kulki noin 30 linja-autovuoroa eri suuntiin. 10 vuotta sitten poistui viimeinenkin mahdollisuus päästä linja-autolla työpäiväksi Helsinkiin ja Helsingistä pois.
18.10 Hesarissa ilmestyi hänen juttunsa " Liikennesuunnittelussa olisi kannattanut ottaa mallia Ruotsista":

"Esimerkiksi Oslossa on toiminut kolmisenkymmentä vuotta tietullijärjestelmä ja Tukholman läänissä liikennettä on suunniteltu kokonaisvaltaisesti. Tulokset ovat nähtävissä: Tukholman keskustasta pääsee yhdellä matkalipulla tai seutulipulla reippaasti lähes 150 kilometrin päähän maaseudulle, vaikkapa kesämökille."

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tietulleista fyrkat julkiselle ja tullit kaupungin rajoille. Julkisen ykkösvyöhyke sinne saakkaa minne asutus jatkuu katkeamatta yli kuntarajojen. Pienellä laskutoimituksella verraten tukholman tietulli-tariffeihin saataisiin 1milj.e/viikko. Siis 40 000 työmatka-autoa, 2.5e ylitys (kaksi päivässä) viitenä päivänä viikossa.

Tukholmassa runkobussit (siniset nrot 1-4) ajelee arkisin n. 4min välein ja sunnuntaisin max 10min. T-banan pisimmät asemat 45min päässä T-centralista eli mertolla mummolaan/mökille. Jatkuva kehitys käynnissä. Uusi city ratikka tulossa, Tvärbanaa jatketaan osv.

Todellakin mallia sieltä, myös mallia liityntäliikenteen mukavuuteen. Miksi manskulla edelleen lukuisat bussivuorot ja metro menee alla? Kalasatamaan liityntä, tietenkin.

/jari