HUOM! Yhdistyksen uusi osoite: www.enemmisto.fi
http://yle.fi/uutiset/santillista_ja_tehokasta_pyorailya_koopenhaminassa/7997325 (31.5.2015)
Radio Suomen Ylen aikaisessa oli iltapäivällä 21.5 innostava esimerkki Kööpenhaminan pyöräilyolosuhteista. Aluksi aina innokas toimittaja Olli-Pekka Ihamäki kertoi kokemuksistaan Tanskan pääkaupungissa. Tässä hajahuomioita:
- Suomessa tuntematon tapa eli vasemman käden nostaminen äkkijarruttaessa on siellä itsestäänselvyys. Miksi? Pyöräilijöitä on niin paljon jonoissa, että käsimerkki on lähes välttämätön välttääkseen ketjukolarin.
- Liikennevaloissa monissa paikoissa ei tarvitse pyörän satulasta laskeutua vaan voi mukavasti tarttua kädellä nojaustelineeseen.
- Pyöräilijät eivät aja jalkakäytävillä. Sinne joutuessa fillaria talutetaan. Vastaavasti jalankulkijat eivät tietenkään tule pyöräkaistoille. Yksinomaan fillarien suuret määrät ovat opettaneet asian. Jakeluautot eivät myöskään eksy sinne vaan purkavat lastinsa autokaistoilla.
- Pyöräkypäriä kayttävät harvat.
Komean uran virkamiehenä Helsingin kaupungin liikennesuunniteluvirastossa tehnyt Marek Salermo kertoi myös Köpiksen liikennemääristä. Vilkkaimmilla kaduilla voi vuorokaudessa kulkea 45 000 fillaristia, kun kesällä Lauttasaaren sillalla tai Baanalla voidaan päästä 6000 ohittajaan.
Asiointimatkoista suoritetaan 65 prosenttia polkupyörillä Kööpenhaminassa ja lähikunnissa jopa 45 prosenttia. Helsingissä vastaava luku on alle 15 %.
Pyöräilyn helppous ja sujuvuus ovat a ja o. Vastakkainasettelua ei juurikaan ole eri liikennemuotojen välillä. Yhteispelillä liikenne sujuu jouhevasti, kun taas Suomessa "liikennemerkkiorjuus" on hallitsevaa.
Enemmän tietoa löytyy Ylen uutissivuilta 16.5. otsikolla "Säntillistä ja tehokasta pyöräilyä Kööpenhaminassa." http://yle.fi/uutiset/santillista_ja_tehokasta_pyorailya_koopenhaminassa/7997325
HUOM! Yhdistyksen uusi osoite: www.enemmisto.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti