perjantai 8. lokakuuta 2010
AUTOILIJOIDEN YLIVALTA
Autoilijoiden ylivalta on mennyt törkeäksi kaksikaistaisten katujen suojateillä. Huomaavaiset autoilijat ovat oppineet, ettei kannata pysähtyä suojatien eteen, koska viereistä kaistaa saatetaan paahtaa jarruttamatta ohi. Tällaiset tilanteet ovat todellisia kuolemanloukkuja. Laki tietenkin vaatiii ehdottomasti pysähtymään suojatien eteen jo pysähtyneen auton viereen. Jokainen autokoulun käynyt tietää tarkasti asian. Mitä asialle voidaan tehdä? Pitäisikö vaikka viisi metriä ennen suojatietä maalatulle valkoiselle viivalle? Ainakin valistuskampanja YLE:n entisten tietoiskujen tapaan olisi tarpeen!
Autoilijoiden suuri "massa" on monessa asiassa pikkuhiljaa ottanut liikenteessä ylivallan. Jalkakäytävät täyttyvät autoista eikä esim. Helsingissä pysäköinninvalvojia riitä jokapaikkaan antamaan jälkeenjäänyttä pientä 40 euron parkkisakkoa.
Punaisia valoja vasten ajaminen yleistyy. Mitä tehdä? Auttaisiko Viron malli, jossa aluksi vihreä valo alkaa vilkkua ennen keltaisen vaihtumista punaiseksi. Pika-arvioinnissa se näyttää toimivan naapurimaassa. Autolijat eivät aja enää tuoreiden punaisten läpi niin usein.
Risto Larjavaara
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
...Huomaavaiset autoilijat ovat oppineet, ettei kannata pysähtyä suojatien eteen, koska viereistä kaistaa saatetaan paahtaa jarruttamatta ohi...
Minun mielestä tuo ei ole riittävä syy jättää pysähtymättä. Onhan se äärinmäisen ikävää olla todistamassa onnettomuutta ja vieläpä suomen suojatiekulttuurissa saatetaan löytää syyllisyyttä myös pysähtyneestä ajoneuvosta. Itse olen meinannut jäädä poliisiauton alle suojatiellä, poliisi ei väistänyt, mutta itse loikkaisin sivuun. Mutta jokatapauksessa kulttuurimuutos syntyy vain antamalla jalankulkijalle esteetön ylitys aina ja sakko/tuomio pitää tulla jättämättömyydestä, ei vasta onnettomuudesta. Tietääkö kukaan, kuinka monta sakkoa poliisi jakoi tehotarkkailuviikolla helsingissä? Toivottavasti sentään enemmän kuin muutama kymmenen..
Myös naapurimaassa virossa valottomien suojateiden kulttuuri mukavan länsimainen, oli kaistoja kuinka monta vaan.
Valoristeys on toinen juttu. Mutta valvonnan puuttuessa luova autoilija tekee mitä vaan. Ja kyllä se jarru on autossa, vilkkuvat valot tai ei. Mielestäni jälleen vain asennevamma.
/jari
Lähetä kommentti