Vapaa autoetu tarkoittaa sitä, että työnantaja maksaa kaikki autosta
johtuvat kustannukset. Suomessa on n. 80000 työsuhdeautoa, joista kolme
neljästä on vapaan autoedun piirissä. Tässä hajahuomioita aiheeseen:
- Ajokilometrejä tulee enemmän, kun polttoaineenkin maksaa työnantaja.
- Autot ovat keskimääräistä suurempia ja enemmän kuluttavia.
- Suuret kaupunkimaasturit eivät houkuttele taloudelliseen ajoon.
- "Firma maksaa" asenne houkuttaa tehokkailla autoilla helpommin
kaahailuun.
- Vapaan autoedun suosio osoittaa, että se on edullinen sekä
työnantajalle sekä työntekijälle. Edullisuus siirtyy muiden
veronmaksajien kontolle, jotka eivät voi harrastaa tällaista
verosuunnittelua.
Viime aikoina on aihe kirvoittanut ansiokasta keskustelua Hesarin
pääkirjoitusta myöten. Miksi Suomessa suorastaan houkutellaan
ylenmääräiseen autonkäyttöön valtiovallan siunauksella. Tarttis tehdä
jotakin!
1 kommentti:
Tervehdys!
Pistän tähän pienen kommenttiviestin, koska huomaan, ettei näitä kirjoituksiasia juuri ole kommentoitu.
Kommentit kertovat siitä, että joku lukeekin blogeja. Ja tämän luulisi kannustavan jatkamaan kirjoittamista.
Olen sataprosenttisen samaa mieltä kanssasi. Autolla huristelua todellakin tuetaan käsittämättömästi, vaikka parempi olisi tukea henkilöitä, jotka pystyvät hoitamaan työasioistaan esimerkiksi sähköposteilla, kirjeillä, puhelimitse ja julkisilla kulkupeleillä, jos kauas lähteminen todella on perusteltua.
Ilmeisestimoni kokee, että työajan käyttö autoilemalla on mukavampaa kuin raataminen konttorissa puhelin korvalla.
Vapaan autoedus lisäksi autoilua kuitenkin lisää myös työmatkojen verovähennysoikeus työmatkojen perusteella. Sen saaminen on monessa paikassa vaikeaa, mutta täällä Tampereen seudulla asioita seuratessani olen huomannut, että nykyisin on tapana hankkiutua asumaan paikkoihin, joista joukkoliikenteellä ei pääse tekemään työmatkoja.
Moni käyttänee tätä hyväkseen, koska täydet matkakulut voi käytännössä hankkia vain omaa autoa käyttämällä. Alennus veroprosentissa on asianosaisten oman kertoman mukaan useita prosentteja.
Ilmankos näillä maaseudun rauhaan muuttaneilla on sitten varaan hankkia pihalleen kakkosauto, matkailuauto, auto offroad -harrastusta varten sekä pari vesiskootteria, moottorikelkkaa, mönkijää ja ajettavaa ruohonleikkuria. koska Suomi on harvaanasuttu maa ja täällä on pakko päästä liikkumaan.
Autoilua edistää kyllä sekin, että oman auton käytöstä maksetaan hulppeahkoa kilometrikorvausta. Tämän asian tunnen henkilökohtaisesti muutaman vuoden takaa, jolloin lähdin mielellään 50 kilometrin päähän hoitamaan työasioista, jotka olisi todellisuudessa hoitaa puhelimitsekin. Onneksi luovuin autosta kolmisen vuotta sitten ja huomasin, että kaikkia asiat hoituvat ilmankin jopa maaseudulla asuessa.
tapio sipilä
tampere
Lähetä kommentti