sunnuntai 15. heinäkuuta 2007

MITÄ AUTO TODELLA MAKSAA?

Auto on kallis, mutta uskoisitko auton vaativan 3,5 työvuottasi?

Helmikuussa 2007 yleisin rekisteröity auto oli Toyota Corolla. Tällainen auto maksaa uutena vähintään 21 400 euroa. 10 vuoden ikäisestä vastaavasta autosta pyydetään noin 6000 euroa. Kymmenessä vuodessa auton arvosta on sulanut noin 15 400 euroa, eli pyöreästi 1500 e vuodessa.

Auton ostaminen edellyttää pääoman sitomista. Tällä hetkellä korkotaso on noin 4 %. 21 400 euron auton oston takia saamatta jää siis vuodessa noin 850 e korkotuloja.

Auto tarvitsee vakuutuksen. Halvin vakuutus maksaa uudelle Toyota Corollalle 560 euroa vuodessa ilman bonuksia. Koska bonukset laskevathintaa monella, lasketaan vakuutuksen hinta 400 euroon.

Autolla ajetaan ja ajaminen syö bensaa. 5000 km vuodessa ajava yhdistetyssä kaupunki- ja maantieajossa 8 litraa sadalla kilometrillä, eli 400 litraa vuodessa. Nykyisillä bensanhinnoilla se on noin 500 euroa vuodessa.

Auton renkaat ja muut osat kuluvat. Uudelle autolle takuu kattaa osan näistä kuluista, mutta turvallinen arvio on 100 euroa vuodessa keskimäärin auton huoltoon auton kymmenen ensimmäisen ikävuoden.

Pysäköinti maksaa. Tälle on vaikeaa antaa yleispätevää arviointia, mutta 100 euroa vuodessa ei liene liikaa.

Nyt on saatu laskettua suorat kulut yleisimmästä uudesta autosta maltillisella 5000 km:n vuosiajolla. Summaksi tulee 3450 euroa vuodessa, eli 287,50 euroa kuukaudessa! Vertailun vuoksi YTV:n seutulippu maksaa 81,60 euroa kuukaudessa.

Autoilin kustannukset eivät kuitenkaan rajoitu edellä lueteltuihin. Välittömien kustannusten lisäksi autoilija on suuremman riskin alla joutua onnettomuuteen, kuin joukkoliikennettä käyttävä. Autoilu edellyttää itse ajamista, kun taas joukkoliikenteellä matkustava voi matkustaessaan levätä, katsella maisemia, lukea tai tehdä töitä tietokoneella tai
papereita lukien. Autoilija myös altistuu liikennesaasteille joukkoliikennettä käyttävää enemmän.

Autoilu maksaa siis varovaisessa esimerkkilaskelmassa noin 200 euroa kuukaudessa joukkoliikennettä enemmän YTV:n alueella. Vuodessa tämä on 2400 euroa. Vaihtamalla auton joukkoliikenteeseen, voi keskituloinen autoilija pitää jokaisena vuonna kuuden viikon ylimääräisen palkattoman loman ja säilyttää tulotasonsa!

Kolmenkymmenen työvuoden aikana joukkoliikennettä käyttävä säästää huimat 3,5 vuotta ylimääräistä lomaa.


Markus Bunders
Valtio.maisteri, fil.yo

Ei kommentteja: