http://caravan-lehti.fi/pinnalla/kertaa-liikenneympyrassa-noudatettavat-liikennesaannot/ (13.5.2018) |
Liikun myös autolla ja kuulen muiden autoilijoiden kokemuksia pyöräilijöistä. Pyöräilijä näkee joka suuntaan paremmin kuin autoilija tai jalankulkija. Se houkuttaa koukkailemaan niin, että toinen osapuoli säikähtää tai häiriintyy. Tietysti on hyvä, että pyöräilijän asema liikenteessä on parantunut. Autoilija suhtautuu pyörään jo kuten ajoneuvoon, mutta joskus autoilija ei osaa varautua tilanteeseen, jossa pyörää on vaikea huomata tai jos pyöräilijä rikkoo räikeästi liikennesääntöjä.
Pyöräilijä yllättää pahasti, jos hän luulee tulevansa pyörätien jatkeelle ja varsinkin, jos tulee autoon nähden takaviistosta. Tulkinta pyörätien jatkeesta on huomattavasti muuttunut lain määrittämästä. Vaikka pyörätie ylittää kadun risteysalueen ulkopuolella niin se ei - ilman erityismerkkejä - ole jatke vaan normaali suojatie, jossa pyörää pitää taluttaa. Autoilijan normaali varovaisuus suojatietä lähestyessä ei riitä, jos pyörä tulee vauhdilla ja ilman ajo-oikeutta eteen.
Liikenneympyrässä pyörällä on tilanne-etu, jossa etuoikeuden käyttö takaviistosta voi yllättää jo suojatiellä olevan autoilijan tosi pahasti. Toivon siis, että pyöräilijä kertaa säännöt eikä ainakaan ilkeyttään yllätä autoilijaa takaviistosta. Varovaisuus ja tilannetaju on kaikille suositeltavaa. Pojanpoikani on uusi autoilija liikenteessä ja on jo useasti järkyttynyt pyöräilijöiden vääristä sääntötiedoista. Itse olen oppinut varomaan vakioreiteillä oikeudetta eteen ajavia pyöräilijöitä, vaikka se periksi anto vaan pahentaa tilannetta.
Liikennesäännöt ovat valtataistelun vähentämiseksi.
Matti Kosola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti