lauantai 3. maaliskuuta 2012

Kehitys kehittyy – onnettomuudet pahenevat

hs.fi

T&T teki säästöbudjetin, jossa liikenneinvestoinneista tingittiin 300 miljoonaa per vuosi. Onko tosiaan järkevää rakentaa moottoriteitä, kun siellä ajetaan pyryssä ryttyyn 200 autoa aina kerrallaan. Autojen arvossa menetetään enemmän kuin ruostumalla. Ennen ei tavallisilla kaksikaistaisilla teillä ajettu tuon luokan ketjukolareita. Moottoritien vasen kaista on tuonut piittaamattomat kuljettajat ja päästänyt heität valloilleen.

Olen ollut ykköstien kannattaja. Siksi, että vanha ykköstie oli nykyaikana järkyttävän jälkeenjäänyt. Ja myös siksi, että onnettomuudet ovat lieviä, koska kaikki menevät samaan suuntaan. Pyryssä kuitenkin ajetaan nyt suoraan pysähtyneeseen ajoneuvoon ja autosumaan. Nyt olen valmis lykkäämään tieinvestointeja, koska jostain pitää säästää.

Olen ajanut muutaman kerran moottoritietä kevyen lumen pöllytessä ja pyryssäkin. Näkyvyys on ollut sellainen, että 60 tuntuu liian kovalta, mutta hiljempää ei uskalla ajaa takana tulevien takia. Ohi menee kuitenkin autojono yli sataa ja turvavälit ovat alle 20 metriä. Pitää olla ankara pakko ennen kuin enää menen moottoritielle pyryssä.

Edellisestä kahdensadan auton sumasta oli paljastava video. Suma seisoi paikallaan ja koko ajan sen perään tuli autoja kovaa vauhtia. Ne ilmestyivät lumipöllystä ja liukuivat kuin kelkat suoraan muiden päälle. Radiotiedotetta ei annettu. Eikö voitaisi sulkea vasen kaista, kun näkyvyys on huono. Ohjauspuomit ja radiotiedote!


Matti Kosola DI

Ei kommentteja: