perjantai 7. lokakuuta 2011

LEHTI VANHOJEN AJONEUVOJEN HARRASTAJILLE

Helsingin linja-autoasema lokakuussa 1988.

Mobilisti-lehti on vuosikymmeniä tehnyt ansiokasta työtä tallentamalla vanhojen ajoneuvojen historiaa. Enemmistöläisenä on ilo todeta, että museoautot ja niiden ajajat eivät koskaan kaahaile! Uusimman numeron
(6/11) kannessa komeilee poikkeuksellisesti polkupyörä. Kuusisivuisessa jutussa keskipisteenä on hieno kilpapyörä Crescent vuodelta 1935. Sitä seuraa myös kuusisivuinen tarina vanhoista linja-autoista ja
erityisesti Tammelundin Liikenne oy:stä.

Mobilisti-lehdessä on yksi omituisuus. Se on jäänyt useinkin kylmän sodan juoksuhautoihin. Reaalisosialismi on kuopattu aikoja sitten. Jos jutuissa käsitellään Neuvostoliiton tai Itäblogin kulkuneuvoja, niin niihin liittyy yleensä joku piikki tai vinoilu silloisiin vallanpitäjiin. Hupaisana muistona Suomen sisäpolitiikasta on jäänyt mieleen sosialistiministeri Emi Skogin musta Chrysler-edustusauto 1950-luvulta. Jutussa kauhisteltiin, miten vasemmistolainen ministeri ajelee tällaisella loistoautolla. Toisaalta oltiin tyytyväisiä, että valtioneuvosto oli hankkinut tällaisen harvinaisuuden.

Risto Larjavaara

Ei kommentteja: