Metron kehittämistä innokkaimmin kannattivat nuorimmat eli 18-29 vuotiaat (45%) ja autoväyliä 45-59 vuotiaat. Miehet olivat selvästi (23 %) halukkaampia autoväyliin kuin naiset (14%). Busseja kannattivat ikäryhmistä eniten yli 60 vuotiaat ja vähiten he satsaisivat pyöräväyliin. Nuorimmat vastaavasti panostaisivat eniten fillarireitteihin.
Mielenkiintoisessa tutkimuksessa selvitettiin myös eri puoluekantojen näkemyksiä liikennevaihtoehtoihin.
2 kommenttia:
T-bana suunnitelmista on saanut lukea usein lehdistä, esimerkiksi sininen linja jatkuisi Djurgårdenin kautta Nackaan. Nacka on julkiliikenteellinen ongelma, lähellä mutta kaukana.
Helsingissä pääsee pian Espoosta Sipooseen, mutta ei punavuoresta ruskeasuolle (jossa olisi suuri liityntäliikenneterminaali vrt. Slussen). Joka tyhjentäisi manskun bussirallista.
Tervetuloa oikeat tutkimukset myös Helsinkiin. Myös massojen liikuttelukapasiteettia olisi kiva vertailla Hki vs. Sthlm, ei aina aikataulussa pysymistä (missä vähempivuoroinen usein voittaa).
-jari
Nuorille metro ei ole joku liikenneväline, vaan sitä samaa jota katu on edelliselle sukupolvelle. Urbaani elämä ilman metroa olisi heille ihan yhtä älytöntä kuin ilman katuja.
Lähetä kommentti