lauantai 24. tammikuuta 2009

VALLILANLAAKSON JOUKKOLIIKENNEKATU



Enemmistö tietenkin kannattaa joukkoliikennettä, mutta joskus ympäristöarvot ovat vielä tärkeämpiä.

Kaavaluonnokseen lähetimme 31.10.08 lausunnon todeten, ettei Vallilanlaaksoon tule avata uutta tietä joukkoliikennettä varten, koska se raiskaa virkistys-, kuntoilu- ja viljelykäytössä olevan viheralueen. Vallilanlaakso ja Kumpulanmäki muodostavat kantakaupungin pohjoispuolella arvokkaan alueen, joka on verrattavissa kantakaupungin eteläpuolella olevaan Kaivopuistoon.


PRO-VALLILANLAAKSO

- Tiedelinjan uusi linjaus toisi 300 bussia Vallilanlaaksoon joka päivä.
- Tiedelinjan kulku nopeutuu vain 5 minuuttia.
- Kaupunginvaltuusto pani tiehankkeen pöydälle, mutta -hallitus Pajusen johdolla ajaa nyt hanketta.
- Lähes 4000 ihmistä vastusti hanketta (31.10.2008 mennessä).
- Kaupunginhallitus on kuitenkin 19.1.2009 äänestänyt hankkeesta - ja aikoo raivokkaasti tehdä tien.
- Se on jo luvattu tietyille tahoille (mm. Yliopisto). Mutta entä alueen asukkaat ja todelliset käyttäjät?
- Uusi linjaus ei keräisi Vallilanlaaksosta matkustajia mukaansa. Kilometrin pituinen uusi tie olisi siis tehoton - mutta kallis.
- Tiede vastaan maisema- ja virkistysarvot? Ei lupaa hyvää Aalto-yliopiston maineelle.
- Uusi joukkoliikennekadunpätkä ei vähennä yksityisautoilua muualla.
- Sitävastoin, laakson viiltäminen voi mahdollistaa tien laajentamisen tulevaisuudessa (esim. huoltoajoille, taksiajoon...).
- Selvää on, että laakson virkistysarvo laskee, koska uusi tie vähentää sen viihtyvyyttä ja turvallisuutta huomattavasti.
- Viihtyisitkö pik-nikillä pienessä laaksossa, jonka halki ajaa 300 bussia päivässä?
- Myös Yliopisto ja Ilmatieteenlaitos haluavat Tiedelinjan Kumpulan kampukselle - hinnalla millä hyvänsä.
- Mutta miten yliopistossa, sivistyksen kehdossa, voidaan vaatia supersuositun virkistysalueen ja upean kulttuurimaisemaympäristön pilaamista?
- Vain viiden minuutin tähden?


Pirjetta Kesseli

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

On ollut myös ajatuksia, että nyt käytöstä poistuvan Sörnäisten satamaradan tila muutettaisiin raitiotieksi. Tällöin voitaisiin parantaa poikittaisyhteyksiä (mm. tiedelinja) merkittävästi. Ratikka on lähes meluton ja paikallisesti täysin saasteeton liikenneväline.

Viisi minuuttia tuntuu vähäiseltä yksittäisen ihmisen ajankäytön kannalta, mutta kun summataan tuo viisi minuuttia linjan vuotuisella käyttäjämäärällä, niin saadaan aikasumma, joka on pois ihmisten työskentelystä tai vapaa-ajasta. Sitä kannattaisi miettiä. Itse asiassa, matka-aikasummia ja niiden säästöjä käytetään joukkoliikenteen kehittämisen yhtenä perusteena, ja pari minuuttia on tässä mittakaavassa jo merkittävä aika.

Anonyymi kirjoitti...

Tuossa on tietenkin perää. Uusia teitä ei vain voida vetää tuosta noin vain arvokkaiden alueiden halki.
Mieluummin ottaisimme tietullit käyttöön ja aloittaisimme metron laajentamisen Pasilaan ja Arabiaan. Siiloin tällaisen tienpätkän rakentaminen ainutlaatuiseen laaksoon on aivan turhaa. Tien linjauskin olisi kallis ja tehoton.
Jos ratapohjalle on pakko jotain saada, niin pyörätie sopisi paremmin hyvin. Laakson hiekkateillä on jo nyt ainakin aamuisin pientä ruuhkaa ja pyörät ajavat kovaa jalankulkijoiden ja koirien seassa.
Helsingistä soisi tulevan todellisen pyöräilykaupungin,(muutenkin kuin puheiden tasolla).

P. Kesseli

Anonyymi kirjoitti...

Antti K,

Ajatuksesi raitiolinjasta on muuten hyvä, mutta linja ei pysty nousemaan Kumpulanmäelle jyrkän mäen vuoksi. Raitiolinja sen sijaan sopii hyvin tulevan Kalasataman ja Pasilan väliseen liikenteeseen. Laakson henki -blogissani olen käsitellyt parempia tapoja nopeuttaa tiedelinjan (bussilinja 506) liikennettä.

Pirjetalle sanoisin, että on paljon paineita avata liikenne Kalasataman ja Pasilan välille. Raitiolinja on paljon parempi vaihtoehto kuin katu. Sellaista vaihtoehtoa en usko käytännössä olevan, että Vallilanlaakson poikki ei ohjata mitään liikennettä. Siksi kannatan raitiolinjaa.

Anonyymi kirjoitti...

Uusi joukkoliikennekatu peittäisi noin 0,2-0,3 hehtaaria nurmikkoa (350 metriä pitkä x 7-8 metriä leveä).

Koko Vallilan-Kumpulan puistoalue on kartalta katsottuna noin 25-30 hehtaaria laajuudeltaan.

Tie peittäisi siis 1-2 % puiston pinta-alasta ja parantaisi merkittävästi sujutuutta/täsmällisyyttä bussilinjalla 506, jota käyttää päivittäin noin 3500 ihmistä.