Viime aikoina on jälleen lehdistössä tuotu useita suunnitelmia raideliikenteeseen.
Etelä-Suomen Sanomat (23.1) kertoo "Keski-Suomi tahtoo oikoradan" -artikkelissaan uuden Jämsä-Lahti oikoradan vaikutuksista Jyväskylästä Helsinkiin. Matka-aika lyhenisi kolmesta kahteen tuntiin. Uuden ratayhdeyden rakentaminen tulisi myös halvemmaksi kuin nykyisen
Jyväskylä-Tampere - radan muuttaminen kaksiraiteiseksi.
Aamulehti (27.1) otsikoi: Mänttäläisille esitetään vahvasti kiskobussiyhteyttä Tampereelle. Liikenneministeriön työryhmä julkisti juuri esityksen uuden kiskobussiliikenteen aloittamisesta Vilppilan ja Mäntän välillä.
HELI-rata Helsingistä Porvoon kautta itään on jälleen ollut vahvasti mediassa esillä.
Nyt laman vahvistuessa ja julkisten investointien toivevyöryaallossa pitäisi vihdoinkin satsata tehokkaasti raideliikenteeseen. Tie-investoinnit ovat saaneet suhteessa viime vuosikymmeninä suhteettoman suuren edun. Pohjanmaalla pikaisesti rinnakkaisraide rakenteille Ouluun
saakka. Samoin Helsinki-Turku välille yli 100 vuotta odotettu rinnakkaisraide!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti