sunnuntai 21. joulukuuta 2008

VIELÄKIN LISÄÄ FREIBURGISTA

Tällä viikolla ilmestyneessä Arkkitehti (6/08) -lehdessä on artikkeli "Voiko kunta olla hiilineutraali?" Freiburg on siinä esimerkkinä. Kahden uuden asuinalueen Vaubanin ja Rieselfeldtin kaavoituksen lähtökohtana on ollut mahdollisimman alhainen energiankulutus ja pienet hiilidioksidipäästöt. Ensitavoite on yksityisautojen käytön tarpeen minimointi. Raitiotieverkko on selkäranka. Jokaisesta asunnosta on korkeintaan 300 metriä lähimmälle ratikkapysäkille, jonka tuntumassa on myös lähikauppa. Molemmat alueet aloitettiin raitiotiestä eli ensimmäisetkin asukkaat pääsivät heti nauttimaan julkisesta liikenteestä.

Vaubanissa autoille ei ole lainkaan pysäköintipaikkoja. Harvat autot jätetään alueen reunoille. Koillisnurkassa sijaitsee parkkitalo, josta voi vuokrata auton. Autoilijat joutuvat maksamaan
parkkipaikastaan todellisten kustannusten mukaan. Autottomien ei tarvitse osallistua säilytyskuluihin kuten suomessa. Jutun kirjoittaja Pekka Hänninen kysyy, mitä mahtaa kuulua Jätkäsaaren autottoman alueen suunnitelmille?

Freiburgissa aina etuajo-oikeutettu ratikka on omaa autoa nopeampi ja kilpailukykyisempi vaihtoehto. Siellä jokainen kuukausilipun haltija saa viedä perheensä ilmaiseksi sunnuntaiajelulle. Piknikretket ovatkin suosittuja lähiluontoon. Taajama-alueen ulkopuolelle sijoittuvat marketit kiellettiin yleiskaavassa jo 1980-luvulla. Siksi Freiburg on täynnä kivijalkakauppoja.