keskiviikko 9. heinäkuuta 2008
MITEN ON LASKETTAVA AUTOILUN KUORMITUS YHTEISKUNNILLE?
On alkanut ärsyttää automaailman tekopyhä korskeilu, miten pakoputkista tulee nykyään vähemmän saasteita ja autot kuluttavat vähemmän polttoaineita. Tietoisesti unohdetaan ne kaikki muut saasteet, jotka tunkeutuvat keuhkoihin (erilaiset pienhiukkaset ja mm. nastarenkaiden irroittama saasta).
Uuden autoverotuksen myötä valinta kyllä suuntautuu vähäpäästöisempiin autoihin, mutta samalla halvempien hintojen vuoksi autoja myydään ennätysmääriä Suomessa. Yhä useammin perheissä on jo kaksi autoa. Se tarkoittaa kaupungeissa paljolti sitä, että se toinen osapuoli eli nainen alkaa siirtyä joukkoliikenteestä yksityisautoon. Näin ruuhkautuminen lisääntyy ja joukkoliikenne menettää asemiaan.
Mitenkä pystytään maailmanlaajuisesti laskemaan se valtava energiankulutus, joka menee öljynä asvalttiin ja hidastetöyssyihin, betonina siltoihin, ramppeihin, parkkitaloihin, meluaitoihin ja Suomessa betoniporsaisiin.
Onneksi polttoaineiden noustessa pienenpieni osa turhasta autoilusta vähenee. Superhalvan bensiinin Yhdysvalloissakin brontosauruskaupunkimaasturit menttävät vauhdilla suosiotaan.
Jokatapauksessa me olemme niitä sukupolvia, jotka joutuivat näkemään yksityisautojen ehdoilla rakennetun totaalisen väärän kaupunki- ja yhdyskunta-suunnittelun. Varmasti sadan vuoden kuluttua ihmetellään tätä "pimeää keskiaikaa", jolloin polttomoottorifilosofia tuhosi inhimillisiä kaupunkeja ja tylsistytti ihmiset istumaan tuntikausia päivässä peltikopperoissaan.
Risto Larjavaara
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Baw ah, kasagad sa imo maghimo blog. Nalingaw gd ko basa.
Lähetä kommentti