perjantai 27. kesäkuuta 2008

EUROOPPA ALKAA JUNAISTUA


1900-luvun loppupuolella luultiin lentoliikenteen syrjäyttävän raideliikenteen, mutta toisin on käymässä. Seuraavassa esimerkkejä uusista nopeista yhteyksistä:
-Espanjassa Madridista Sevillaan ja Tarragonaan junat kulkevat jopa 300 km. tunnissa.
-TGV-verkosto (=suurnopeusjunat) kattaa melkein koko Ranskan. Uusin lisä LGV-verkosto yhdistää Pariisin nopeilla yhteyksillä mm. Frankfurtiin, Muncheniin ja Zurichiin. Tällä hetkellä Euroopassa on jo yli 5000 km. luotijunille sopivia ratoja. Useiden valtioiden Railteam-järjestö tulee avaamaan tulevaisuudessa niin paljon uusia yhteyksiä, että vuonna 2020 olisi 15000 km. luotijunaratoja.
-Euroopan unionissa päätettiin rakentaa lähes Euroopan laajuinen rautatieliikenteen ohjaus-, hallinta- ja merkinántojärjestelmä ERTMS.

Miksi intoilla junien puolesta. Tutkimusten mukaan junat kuluttavat matkustajaa kohden olennaisesti vähemmän energiaa ja päästöjä kuin autot puhumattakaan lentoliikenteestä. On paljon miellyttävämpää matkustaa keskustasta keskustaan esim. Pariisin ja Brysselin välillä
tunnissa ja 22 minuutissa. Vielä tänä vuonna pitäisi valmistua jatkoyhteys Brysselistä Amsterdamiin. Lentoliikenne lyhyemmillä matkoilla on yhä järjettömämpää. Pitkät matkat kentille, kaikenlaiset turvatarkastukset, lähtöselvitykset ja toistuvat myöhästelyt tulevat siirtämään matkustajia junaliikenteeseen. Eurooppa junaistuu!

Ei kommentteja: