maanantai 24. maaliskuuta 2008

PYÖRÄILYASIAA

Helsingin Rastilan avantosaunan lauteilla syttyi ihmettely, miksi joulukuussa kumit puhkeilivat poikkeuksellisen useasti. Pääsyynä pidettiin hiekoitusta. Pienet teräväkulmaiset kivensirut olivat useimpien mielestä syyllisiä. Joku väitti Tampereella käytettävän hiekkamaisempaa ainesta. Helsingissä satoi vain joulukuun viides päivä reilusti lunta ja sen seurauksena kevyenliikenteen väylille jäi runsas hiekoitus. Yksimielisesti toivottiin, että pääpyöräilyreiteillä
harjakone olisi yhden kerran ajanut ne läpi ja harjannut toisen puolen hiekattomaksi.

Haluan laajentaa asian valtakunnalliseksi. Onko hiekoitusmateriaaleissa eroa eri kaupunkien välillä? Saataisiinko koko Suomeen suositus käyttää mahdollisimman "vähäsärmäistä soraa" kevyenliikenteen väylillä.

Risto Larjavaara

Tämä juttu ilmestyi Poljin -lehdessä helmikuun alussa. Lehteä ylläpitää Pyöräilykuntien verkosto ry. ( info@poljin.fi ). Lehti tekikin koko aukeaman artikkelin hiekoituskäytännöistä eri puolella Suomea (Jyväskylä, Joensuu, Kouvola, Pori, Helsinki jne.) Uudessa kakkosnumerossa jatketaan asian tiimoilta.


PYÖRÄILYPOLITIIKKASEMINAARI

Liikuntatieteellinen seura ja Yhteiskuntatieteellisen ympäristötutkimuksen seura järjestävät yhteistyössä yllämainitun Pyöräilykuntien verkoston kanssa keskustelutilaisuuden 1. huhtikuuta kello 13-17 Tieteiden talolla Helsingissä (Kirkkokatu 6, huone 505) Katso tarkemmin osoitteesta www.lts.fi

Ei kommentteja: