keskiviikko 14. marraskuuta 2007

YKSITYISAUTOILUN KASVULLE LOPULLINEN SINETTI?

Toivottavasti olen täysin väärässä otsikon suhteen. Miksi epäilen? Miksi autoala ja moottoritoimittajat hihkuvat onnesta valtavien veroalennuksien johdosta. Ovatko he aidosti onnellisia, että päästöt mahdollisesti vähenevät kokonaisuudessaan ja ympäristön kuormitus vähenee? Seuraavassa pessimistiset epäilykseni:

Autoverotuksen suuri alennus houkuttelee ostamaan yhä uusia autoja. Perheisiin hankitaan kakkosauto, joka aiheuttaa sen, että puolisokin (käytännössä nainen) helpommin siirtyy joukkoliikenteestä yksityisautoiluun työmatkoillakin. Tämä on todella ison luokan kuolinisku joukkoliikenteelle!

Rivointa loppusyksyn iltapäivälehtien ym. "ilmaisessa uutismarkkinoinnissa" on suora houkuttelu ostamaan vuoden loppuun mennessä jättikokoisia Land-Rovereita ja vastaavia möhkäleitä. Isot Porschetkin peesiin. Voiko iljettävämpää markkinointia olla! Näin säästät tuhansia ja tuhansia euroja, jotta voit sitten tulevina vuosina machoilla ja kaupunkimaastureiden massoilla pelotella jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Järkevät vähän kuluttavat pikkuautot saavat pelätä samoin tavoin. Miten itsekästä ja lapsellista voikaan tyhmimpien miesten ja naistenkin moottorimaailma olla!

Ymmärrettävästi veromuutoksen takia myös käytettyjen autojen hinnat laskevat olennaisesti. Näin uuteen vaihtaja ei suuremmin hyödy veroalennuksesta. Kuka hyötyy? Halvemmat uusien ja käytettyjen autojen hinnat houkuttelevat autottoman hankkimaan peltilehmän. Kuka tästä eniten kärsii? Tietysti joukkoliikenne ja ympäristö.

Minua on jo vuosikymmeniä ärsyttänyt tämä "luontoystävällisyys"-näkökulma. Katalysaattorit ym. ratkaisevat muka kaiken. Nyt ei autoilijaa voi omatunto enää soimata. Autokannan kasvu kuitenkin kasvattaa kasvihuonekaasuja mutta ennenkaikkea pienhiukkasia. Hesarin autoliitteessä "Tallirenki"- kolumnisti sanoo 10.11: "Pienhiukkaset aiheuttavat (Kansanterveyslaitoksen arvion mukaan) 1300 ennenaikaista kuolemantapausta vuodessa, dieselautot ovat liikennepölyn, kotoisen teollisuutemme ja kaukokulkeuman ohella syypäitä siihen. Eli pienhiukkasista aiheutuu kolme kertaa enemmän kuolemia kuin liikenneonnettomuuksista!"
Onneksi on nyt kostea marraskuu. Kevättalven nastarenkaat tekevät taasen ikävän tehtävänsä ennenkaikkea astmaatikoille!

Lopuksi optimismia. Toivon hartaasti, että EU:n 120 gramman päästötavoiteraja toteutuisi nopeasti. Nyt tuo Suomessa verotuksen taitepisteeksi asetettu 180 gramman hiilidioksidipäästö ajeltulta kilometriltä ei todellakaan ohjaa hankkimaan vähäpäästöisempiä autoa. Keskikokoiset kaupunkimaasturitkin jäänevät suurimmalta osin raja-arvon alle.

Risto Larjavaara

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Kaikki eivät asu Helsingissä siinä raitiovaunulinjan vierellä. Maalla todella tarvitaan autoja. Se tarve ei ole maalaisten syytä.

Pikkuautot ovat hengenvaarallisia. Muistakaa vaan kuinka Kimmo Sasi pelastui, kun hänellä oli iso auto. Se "pikkututteron" omistaja ikävä kyllä kuoli. Rauha hänen sielulleen.

Tätäkö tämä nykyinen liikennepolitiikka hakee?