Tapahtuipa äskettäin Vuosaaren sillalla. Vanhempi nainen pyöräili pohjoista puolta kohti Vuosaarta. Takaa tuli kovaa vauhtia kolme mustapukuista poikaa mustilla skoottereillaan. Torvea soitettiin ja hiljentämättä ohi. Nainen kaatui törmäyksen seurauksena. Pojat eivät edes hiljentäneet, vaikka huomasivat kaatumisen. Vuosaaren sillalla anastettiin jo monta vuotta sitten jalankulkijoilta ja pyöräilijöiltä tilaa sen verran, että saatiin autoilijoille yksi lisäkaista. Kauniisti luvattiin erillisestä kevyenliikenteen sillasta tulevaisuudessa, mutta asia jäi silleen. Sillalta jatkuu kanjonissa nelikaistainen Vuotie, jonka reunoilla sojottavat taipumattoman vankat teräspylväät lampuille. Väylä houkuttelee ajamaan roimia ylinopeuksia ja tuloksena on ollut kuolemaankin johtuneita törmäyksiä tolppiin. Ymmärrettävästi tolppien sijoittaminen ilman turvakaiteita on ollut alunperinkin virhe. Nyt isolla rahalla virhe korjataan kaiderakentein.
Mitä ajan takaa?
On raukkamaista liikennesuunnittelua, että kevyen liikenteen väylät tehdään entistä turvattomimmiksi sallimalla nykyaikaiset nopeat moposkootteritkin usein sinne. Suomessahan tehtiin se virheratkaisu jo 1970-luvulla, että valkoisella maalipurnukalla halvasti ratkaistiin kevyenliikenteen ongelmat. Pantiin liikenteen heikommat osapuolet jalankulkijat ja pyöräilijät riitelemään keskenään. Esim. Tanskassa ja Hollannissa on itsestäänselvää, että autoväylän reunassa on oma pyöräkaista ja jalankulkijat ovat turvallisesti korkeammalla jalkakäytävillään. Autoilijat ovat luonnollisesti tyytyväisiä nykytilaan Suomessa. Moposkootterit eivät ole hidastamassa heidän kulkuaan autokaistoilla. Nyt siis kevyenliikenteen väylillä on jo kolme riitelevää osapuolta. Ylläkerrotun ikävän esimerkin mukaan moposkootterit ovat kovine nopeuksineen paitsi tosivaarallisia mutta myös bensankatkuineen ja meluineen harmittavia muille kevyenliikenteen osapuolille!
Vuotien osalta ihmetyttää, miten nopeasti löytyy miljoonia euroja autoilijoiden turvallisuuden hyväksi. Kohta voidaan kaahata entistä huolettomammin ylinopeuksilla. Pikkurahalla oltaisiin voitu tehdä töyssyhidastimet, jotka ovat varmin tapa alentaa ylinopeuksia. Koskahan jalankulkijoiden turvallisuuteen reagoitaisiin yhtä nopeasti. Pitää tapahtua pienen lapsen kuolema vihreillä valoilla ja valtava mediajulkisuus kuten Munkkivuoren tapauksessa. Sitten monen monen vuoden kuluttua rakennetaan jalankulkutunneli. Läheisissä katutason valoissa voidaan entistä huolettomammin jatkaa ajamista tuoreita punaisia vasten. Kyllä jalankulkijat on opetettu olemaan nykyään luottamatta edes omiin vihreisiinsä ja pikkulapset kiertämään pitkäkin matka tunnelin kautta.
Risto Larjavaara
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti