torstai 3. helmikuuta 2011

MIKSI SUOMEN RAIDELIIKENTEEN ANNETAAN RAPPEUTUA?


Pääkaupungin raideliikenneohjaus on vanhentunut jo aikoja sitten. Turku - Helsinki välille ei saada toista raideparia. Oulusta Helsinkiin voitaisiin päästä junilla alle kolmeen tuntiin, jos rataparannuksiin todella panostettaisiin.
   Kauniisti puhutaan rautateistä ympäristöystävällisenä kulku- ja kuljetustapana, mutta käytäntö on toinen Suomessa. Mitkä tahot salakavalasti jarruttavat rataliikenteen kehitystä? Moottoriteihin on kyllä löytynyt nopeasti yhteiskunnan varoja. Seurauksena ne ovat entisestään lisänneet yksityisautoistunista ja vieneet joukkoliikenteeltä matkustajia.
   Onko tänä kierre ikuisesti jatkuvaa vai alettaisiinko vihdoinkin aktiivisesti kehittää raideliikennettä!

Kaikki puolueet tuntuvat olevan toisen lumitalven jälkeen samaa mieltä, että rautatiet tarvitsevat välttämättä lisää rahaa. Huhtikuussa ovat eduskuntavaalit. Seuraavaan hallitusohjelmaan siis tiukat linjat asian hyväksi.
   Suomen valtio omistaa VR Groupin. Valtio omistaa myös Ratahallintokeskuksen. Kummasti rahaa löytyy hetkessä moottoriteiden eritasoristeyksiin ym. Esim. juuri Leppävaaraan valmistuvan 500 metriä pitkän kehätunnelin ja yhden suuremman "neliapilaristeyksen" hinnalla kustannettaisiin n. 100 miljoonan euron hintainen Helsingin liikenteenvalvontakeskuksen ohjauslaitteistojen uusiminen. Vanhentunut systeemi on kaukaa 1970-luvulta. Sehän on kiistattomasti keskeisimpiä tekijöitä junien myöhästelyihin. Parhaillaan remontoidaan Eduskuntataloa. Se tullee maksamaan yli 200 miljoonaa!

    Risto Larjavaara

Ei kommentteja: