tiistai 26. tammikuuta 2010

EUROOPPA JUNAILLAAN JUNAILUN EDELLÄKÄVIJÄKSI



Euroopassa on huikeita suunnitelmia rakentaa kaikkiaan 30 000 kilometriä suurnopeusratoja. Nopeat junat ovat osa EU:n Euroopan laajuisten liikenneverkkojen ohjelmaa (TEN-R) Vuonna 2005 näitä ratoja oli käytössä runsaat 10 000 kilometriä.

Myös muualla alkaa tapahtua. Viime vuonna Kiinassa hyväksyttiin noin 200 miljardin euron ohjelma nopeiden ratojen rakentamiseksi rannikkoalueille. Yhdysvallat on raideliikenteessä pahasti jälkeenjäänyt maa. Tavaraa tosin kulkee paljonkin, mutta suurnopeusjunia matkustajille ei ole lainkaan. Uusi hallitus on luvannut elvytysohjelmassaan noin 5,5 miljardia euroa tukea suurnopeusjunaverkon kehittämiseen. Hankkeista pisimmällä on Los Angelesin ja Sacramenton välisen radan suunnittelu.

Suomessa tällaisia yli 250 kilometriä tunnissa kulkevia suurnopeusjunia ei juurikaan tarvittane vähäisen väkiluvun takia. Sensijaan toistettakoon toistamiseen perusasia. Kaksoisraiteita tarvitaan satoja kilometrejä, jotta junaliikenne ei olisi niin haavoittuvaista kuin tänäkin talvena on nähty. Siis Helsinki -Turku, Tampere-Oulu ja Tampere-Jyväskylä kokonaan kahdelle raideparille nopeutetussa aikataulussa

Ei kommentteja: