maanantai 9. marraskuuta 2009

VESIVAHINGOSTA OPPIA



Järkyttävän mittava vesivahinko osoittaa kiistatta, miten haavoittuvainen on keskustan raideliikenne. Päärautatieasema on nykyään kapasiteettinsa rajoilla. Yksikin myöhästyminen tai laitevika saattaa myöhästyttää valtavia matkustajamääriä. Siksi Pasilasta on syytä ohjata suuri osa matkustajavirrasta suunnitellun Pisara-radan kautta Töölön, Espan puiston ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan. Nimi on tosin muutettava vähemmän vetiseksi! Vastaavasti Kalasataman ja Pasilan välinen yhteys olisi helppo toteuttaa. Tällä välillä on tyhjän panttina valmis ratapohja tunneleineen ja siltoineen (=vanha satamarata). Raideratkaisuilla hajautettaisiin joukkoliikennettä vähemmän haavoittuvaiseksi. Pisaraa nopeampi toteutus voisi olla Pasilasta Meilahden ja Töölön kautta Kampin metroasemalle vedettävä yhteys.

Kannattaa muistaa, että Rautatientorin seutu on vanhaa merenpohjaa. 1980-luvulla ansaitusti ylpeiltiin metrotekniikassa "Kluuvinruhjeella" eli pehmeä maaperä piti ensiksi jäädyttää ja tunneli rakennettiin valurautaputkeen. Toivottavasti tapahtunut vesivahinko jää viimeiseksi.

Risto Larjavaara

Ei kommentteja: