tiistai 19. marraskuuta 2013

NAUTINNOLLISTA LUMETONTA MARRASKUUTA PÄÄKAUPUNKISEUDULLA


Viime vuonna valtavat lumimassat iskivät Hesaan marraskuun viimeisenä päivänä. Mitä siitä seurasi? Toki valkoisuus on pimeimpänä vuodenaikana hienoa, mutta koko kaupunki muuttuu nopeasti villiksi länneksi. Lumikasojen takia autoilijat ottavat ylivallan ja lykkäävät peltilehmänsä jalkakäytäville ja ties minne. Lappuliisat ymmärtävät liiankin kiltisti tilanteen ja niin osittain minäkin.Toki autoilijoille tilanne on hankala. Tutut lailliset paikat häviävät lumikinosten alle. Ratikkaliikenteelle koettavat rasittavat kuukaudet. Tuhannet matkustajat myöhästyvät töistä, hammaslääkäristä, luennoilta ja ties mistä yhden kiskoille pysäköidyn ruudinkeksijän neronleimauksen seurauksena. Nykyään pohditaan ankarasti 500 euron sakkoa moisesta ajattelemattomuudesta. Hankalaksi asian tekee se, että sitä varten pitää rakentaa lainmuutos.

Tähän asti marraskuu on ollut poikkeuksellisen ihana. On voinut tehdä pyöräretkiä ja patkkareissuja ja nähdä kirkkaina auringonpaisteisina päivinä lehdettömyyden ansiosta aivan uudesta näkökulmasta eri kaupunginosia yksityiskohtineen.

Carpe diem! Nauttikaamme jalankulkijat ja pyöräilijät tästä hetkestä!

   Risto Larjavaara

torstai 7. marraskuuta 2013

ASENNEILMASTO MUUTTUMASSA


Hesarissa on ollut viikon sisällä kaksi artikkelia, joista heijastuu muutoksen tuulia.

1.11 Pääkirjoitus otsikoitiin "On aika ajaa autot pois Helsingin keskustasta." Tässä pari suoraa lainausta:
Kantakaupunkimaisessa mallissa jalankulkijan pitää olla kuningas. Jalankulkijoiden edun täytyy ohjata kaikkea suunnittelua.
- Ei ole mahdollista, että entistä vilkkaamassa ja tiiviimmässä ydinkeskustassa voisi autoilla edes nykyiseen tapaan, On syytä miettiä vakavasti, kannattaisiko väyliä muuttaa ehdotetun kaltaisiksi kaupunkibulevardeiksi.

5.11 Prof. Heikki A. Loikkanen ennakoi maailmanlaajuista paluuta keskustoihin:
- Nuorisolle auton omistaminen ei ole enää ykkösjuttu. Sosiaalisten suhteiden ylläpitoon ei tarvita autoa, vaan julkista liikennettä ja elektroniikkaa, jota toisaalta on vaikea käyttää autoa ajettaessa.

ps. Viikon kuluttua jäsenille pitäisi tulla Enemmistö 2/2013 -lehtykäinen!

torstai 31. lokakuuta 2013

LEO STRANIUS ENEMMISTÖN TILAISUUDESSA


Luonto-Liiton toiminnanjohtaja Leo Stranius alustaa aiheesta "Liikenteen jalanjäljet" myöhäissyyskokouksessamme keskiviikkona 4.12 klo 18.00.

Paikka on tuttu Helsingin Päärautatieaseman ravintola Elielin alakabinetti siellä ison salin perillä. Enemmistö tarjoaa kahvit.

Sääntömääräinen syyskokous puolta tuntia aikaisemmin eli 17.30.

Lämpimästi tervetuloa!

keskiviikko 23. lokakuuta 2013

TAMPEREEN TAMMELAN-KALEVAN SUOJATIET

http://www.tamperelainen.fi/sites/default/files/imagecache/567x377_3-2_ei-rajausta/documentimages/17799198.jpg?changed=1300391598
http://www.tamperelainen.fi/sites/default/files/imagecache/567x377_3-2_ei-rajausta/documentimages/17799198.jpg?changed=1300391598 (23.10.2013)

Tulipa yhdistykselle kirje Tampereelta. Kirjoittaja on huolestunut suojateiden poistoista. Lainataanpa otteita kirjeestä:

Kalevan puistotielle, Tammelan pallokentän kaakkoiskulmalle ilmestyi suojatien pohjoislaitaan valkoinen kissankorkuinen teksti, joka pohjoisesta ajettaessa kertoo "SUOJAT MERK. POISTO". Onko Tampereen kaupungilla jotain tekemistä asian kanssa vai onko asialla ollut jokin sofööri suhariyhdistys tai SKAL-hörhöjen porukka (SKAL-hörhöiltä voi kevyt liikenne odottaa mitä tahansa: viikko sitten ajoivat Raahessa 13-vuotiaan pyöräilijän hengiltä ja sitten Kuopion torilla 81-vuotiaan rollaattorin käyttäjän). Jos aikomuksena on taas poistaa yksi suojatie Tammelan ulkokehältä, kehotan unohtamaan tuollaiset ajatukset suunnilleen ikuisiksi ajoiksi.

sunnuntai 13. lokakuuta 2013

KAUHUKUVA YLIKUORMAJÄTTIREKOISTA


76 tonnin painoiset ajoneuvoyhdistelmät ovat tulossa Suomen valtateille. Se merkitsee valtavia investointeja siltojen ja teiden korjaamisiin. Maksimikorkeuden nostaminen 4,2 metristä 20 sentillä aiheuttaa sekin kustannuksia alikuluissa. Taasen on tehty päätös, joka heikentää rautateiden tavarakuljetuksia.

Entistä isommat rekat ovat liikenneturvallisuudelle vaikea asia. Tällaiset jättiläiset kääntyvät hitaammin, kaatuvat helpommin ja ovat ylipäätänsä entistä kömpelömpiä liikkeissään.

Tällakin hetkellä maanteillä liikkuu paljon ylikuormia, koska valvonta on vähäistä. Tulevaisuudessa laittomat ylikuormat saattavat lähestyä 100 tonnia!!

sunnuntai 6. lokakuuta 2013

VIHDOINKIN RENGASLUKOT KÄYTTÖÖN HELSINGISSÄ


Renkaaseen asennettava lukko estää parkkisääntöjä toistuvasti rikkovan auton liikkumisen. Äärimmillään on henkilöitä, joilla on 40 virhemaksua samassa paikassa toistuneesta rötöksestä. Kysymys on siis ennenkaikkea pelotteesta. Luulisi jääräpäisimmänkin "härskihartikaisen" oivaltavan, että ei pääsekään enää liikkeelle entiseen tapaan heittämällä 60 euron virhemaksulapun tuulilasinsa pyyhkimiltä jorpakkoon.
Ympäri maailmaa rengaslukot ovat käytössä tehokkaina pelotteina. Helsingissä tämä toteutunee lokakuun loppuun mennessä!

perjantai 27. syyskuuta 2013

KOMEA KRIITTINEN MASSA ITÄVÄYLÄLLÄ


Helsingin polkupyöräilijät ja Helsingin seudun Maan ystävät pelastivat Autottoman päivän Kriittisellä pyöräretkellään pääkaupungissa. Narinkkatorilla Kampissa pidettiin kauniissa säässä mielenkiintoisia puheita ja satapäinen värikäs pyöräilijäjoukko valtasi Itäväylän kohteena Itäkeskus. Tuo väylä pitäisi todella muuttaa kaikkea halkovasta moottoritiestä edellisen blogin mukaisesti viihtyisäksi puubulevardiksi, jolloin saataisiin paljon uutta asutusta. Kauhea esimerkki on Kulosaari. Nykytietämyksen mukaan sinne ilmanmuuta rakennettaisiin liikennetunnelit, jolloin saari säilyisi kokonaisuutena.

Hesassa Autoton päivä eli nykyään Auton vapaapäivä on kuihtunut Espan sulkemisista ja Narinkkatorin eri järjestöjen telttarivistöistä suuntaan, jota kohta voitaisiin alkaa kutsua vapaaksi Autottomasta päivästä.

Enemmistö osallistui päivään jakamalla lehtiään Kampissa.

   Risto Larjavaara

keskiviikko 18. syyskuuta 2013

MOOTTORITEIDEN PÄÄT KAUPUNKIBULEVARDEIKSI


Uudessa Helsinki-infossa uusi virastopäällikkö Mikko Aho kannustaa asukkaita mukaan kaupunkisuunnitteluun. Hänen tehtävänsä on kaupunkisuunnitteluviraston ja kaupunkisuunnittellun johtaminen. Haastattelussa hän ymmärrettävästi vaatii kaupungissa tiivistämistä. Korkean rakentamisen Aho hyväksyy Keski-Pasilassa. Sanatarkasti hän sanoo: "Muuttamalla moottoriteiden päitä kaupunkibulevardeiksi päästäisiin niidenkin varrelle rakentamaan."
Mielipiteitä voi sanoa vaikka tulevaan yleiskaavaan osoitteessa http://www.yleiskaava.fi/

Enemmistö ry yhtyy näihin mielipiteisiin mielellään!

keskiviikko 11. syyskuuta 2013

OTTAKAAMME MALLIA VANCOUVERISTA


Vancouver on ollut jatkuvasti kärkikaupunkeja mitattaessa elämänlaatuja. Helsingin tavoin Vancouver hylkäsi 1960-luvulla moottoritiespaghetit keskustassaan. Tämä oli harvinaista Pohjois-Amerikassa.

Helsingissä vieraili kanadalainen kaupunkisuunnittelun huippuasiantuntija Brent Toderian. Helsingin Sanomien (9.9) haastattelussa 15 vuotta sitten tehtiin Toderian mielestä kaikkein merkittävin päätös. Erilaiset liikennemuodot asetettiin tärkeysjärjestykseen. Kaikissa suunnitelmissa huomioidaan ensiksi kävelyn sujuvuus. Senjälkeen tulevat pyöräily, joukkoliikenne, kaupalle välttämättömät tavarakuljetukset ja viimeisenä yksityisautoilu. Toderianin mukaan kyse ei ole autoilun kieltämisestä vaan siitä, ettei se olisi välttämätöntä.

keskiviikko 4. syyskuuta 2013

AUTOTON PÄIVÄ SUNNUNTAINA 22.9.


Euroopan Liikkujan viikko huipentuu sunnuntaina 22.9. valtakunnalliseksi Auton vapaapäiväksi. Eri puolilla Suomea tapahtuu taasen kaikenlaista. Pääkaupunkiseudulla HSL:n matkakortti muuttuu auton vapaapäivänä pelivälineeksi ja pääsylipuksi yleisöltä suljettuihin kohteisiin. HSL ja Ilmastoinfo järjestävät toistamiseen Joukkoliikennepelin. http://www.hsl.fi/peli

keskiviikko 28. elokuuta 2013

TERVETULOA PELTIPOLIISIT HESAAN


Äskettäin vahvistui tieto sisäministeri Päivi Räsäseltä, että automaattista kameravalvontaa aiotaan laajentaa myös taajamiin. Suunnitelmissa on oma liikennevalvontayksikön perustaminen, joka tuo peltipoliisit kaupunkeihin. Helsingissä on ollut muutama pönttö kokeilussa.
   Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennetutkija ja dekkaristi Eero Pasasen monikymmenvuotinen unelma kunnallisesta lkameravalvonnasta lähestyy toteutumistaan. Enemmistö ry:n ohjelmassa asia on ollut myös pitkään.
   Toivossa on hyvä elää!

keskiviikko 14. elokuuta 2013

KOULUT ALKOIVAT


Taasen painotetaan vastuullisuutta lapsiaan kouluun kuljettavilta isiltä ja äideiltä. Ihan oikein mutta... Kuljettajat useinkin ajattelevat liikaa vain oman lapsen turvallisuutta peltikuoren sisällä. Koulun portilta sitten kiirehditään työpaikalle ja jalan tai pyörillä tulevat koululaiset saavat pelätä henkensä puolesta. Jokin tässä asiassa mättää pahasti!

Autoilun ihannemaissa Yhdysvalloissa ja Kanadassa koulujen lähistöt ovat todella selkäytimeen asti rauhoitettuja kaahaamisilta. Koululaiset kuljetetaan kymmenillätuhansilla koulubusseilla lähes ovelta ovelle. Se onkin sikäli ymmärrettävää, ettei kunnollista joukkoliikennettä ole olemassakaan. Suomessa maaseudulla koulutaksit hoitavat asian. Isoissa kaupungeissa Suomessa on asiallinen joukkoliikenne, mutta joissakin vaaralllisimmissa tapauksissa voitaisiin harkita koulubusseja. Onhan se joukkoliikennettä verrattuna siihen, että useimmat vanhemmat tuovat yksityisautoillaan lapsensa kouluun.

Miksi muuten monet koulut kieltävät oppilailtaan pyörällä tulemisen? Vedotaan tilanpuutteeseen. Höpsis! Kyllä pyörille tilaa löytyy, jos halutaan suunnitella hyvin. Turvallisuuteen vetoaminen on lyhytnäköistä. Päättäjien tulee suunnitella asialliset ja turvalliset kevyenliikenteen väylät. Kyllä se on tulevaisuuteen satsaamista, että lapsuudesta alkaen opitaan liikkumaan omin lihaksin lyhyillä matkoilla eikä turvavöissä bemarin takapenkillä!

   Risto Larjavaara

maanantai 5. elokuuta 2013

KAUNISTA TEKSTIÄ KAUPUNKIKÄVELYSTÄ

http://img.yle.fi/uutiset/kotimaa/article6432258.ece/ALTERNATES/w960/helsinki+talvi+jalankulku+jalankulkija+tie+katu+liukkaus+liukas+j%C3%A4%C3%A4+lumi.jpg (5.8.2013)

Hesarin kaupunkitoimittaja Teppo Moisio kirjoitti mieltälämmittävästi koluminissaan "Kävele itsellesi parempi kaupunki" (2.8):

- Kävelijä ei tarvitse määränpäässään parkkipaikkaa. Liikkuessankin hän vie murto-osan pyöräilijän tai autoilijan vaatimasta tilasta eikä siksi tarvitse miljardien eurojen tunneleita tai kymmenien miljoonien eurojen laatukäytäviä. Ja jos kaksi kävelijää törmää, ei tarvita ambulanssia vaan pelkkä anteeksipyyntö. Kävelijä on kaupungin paras kaveri. Kävelijä liikkuu hitaasti. Hän haluaa kurkkia sisään näyteikkunoista, ihmetellä rakennusten yksityiskohtia ja taivastella mielessään kulmakahvilan vanhan asiakkaan kampausta. Auton ikkunasta hetkessä ohi vilahtavat pitkät suorat betoniseinät saavat lyhyenkin matkan tuntumaan kävelijästä päättymättömältä, Kävelijää ei saa unohtaa. Kaupunki on tehtävä kävelijöille.