On jännää odottaa monia joukkoliikenteen tuloksia. Tampereella suurempi osa ratikkaliikenteen rakentamisesta on jo takana. Siellä on ymmärrettävästi viime vuodet kiroiltu liikennekaaoksista. Veikkaan, että 10 vuoden kuluttua tamperelaiset ovat hyvin ylpeitä modernista joukkoliikennevälineestä, joka sopii kapealle kannakselle kahden ison järven välissä. Samalla Hämeenkadusta saadaan komea mannermainen kävelykatumainen miljöö ratikoineen.
Helsingissä vastaavasti Hämeentien työmaa on ärsyttänyt. Yksityisautoliikenne kyllä vaivattomasti siirtyi Sörnäisten rantatielle. Valmistuttuaan joukkoliikenne nopeutuu ja kadusta tulee viihtyisämpi.
Espoossa Länsimetron rakennustyömaa jatkaa pitkälti länteen ja valmistuttuaan liityntäliikenne jakaantuu useammalle asemalle ja asiakastyytyväisyys paranee. Samoin 10 vuoden kuluttua tajutaan, kuinka välttämätön tuo Länsimetron jatkaminen Kivenlahteen oli.
Myös Raide-Jokeria eli pikaraitiolinjaa Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen rakennetaan useina eri työmaina. Sen yhteydessä yksi tärkeä asia on unohdettu mainita. Itä-länsimetro on ainoana linjana haavoittuvainen. Siksi hätätilanteessa Raide-Jokeri voi olla tärkeä varaventtiili!
Enemmistö piti syyskokouksensa 27.11. Jatkamme leppoisissa merkeissä. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Keijo Lehikoinen. Risto Larjavaara on vpj. ja muut johtokunnan jäsenet ovat Matti Kosola ja Olli Orkoneva.
Myös Raide-Jokeria eli pikaraitiolinjaa Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen rakennetaan useina eri työmaina. Sen yhteydessä yksi tärkeä asia on unohdettu mainita. Itä-länsimetro on ainoana linjana haavoittuvainen. Siksi hätätilanteessa Raide-Jokeri voi olla tärkeä varaventtiili!
Enemmistö piti syyskokouksensa 27.11. Jatkamme leppoisissa merkeissä. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Keijo Lehikoinen. Risto Larjavaara on vpj. ja muut johtokunnan jäsenet ovat Matti Kosola ja Olli Orkoneva.
Syksyllä yhdistyksen maksettavaksi tuli täysin yllättäen copyright -lasku yhdentekevästä ruuhkakuvasta julkisen lausuntopyynnön yhteydessä vuodelta 2015. Tuon 190 euron laskun maksoimme pitkin hampain CopyrightAgentille.
Vuosittaisen nettisivujen ylläpitomaksun (noin 100 euroa) jälkeen tilimme on tyhjentynyt. Lisäksi 1.2.2020 Danske Bank alkaa laskuttaa kuukausittain 8 euron palvelumaksua.
Toivotamme kaikille jäsenillemme ja tukijoillemme mukavaa vuotta 2020. Lisäksi kehtaamme edellämainituista syistä pyytää pientä avustusta, jotta voimme jatkaa toimintaamme. Tietysti toivomme, että löytyisi uusia nuorempia voimia jatkamaan yli 50-vuotista taivalta joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn puolesta!
Risto Larjavaara
Vuosittaisen nettisivujen ylläpitomaksun (noin 100 euroa) jälkeen tilimme on tyhjentynyt. Lisäksi 1.2.2020 Danske Bank alkaa laskuttaa kuukausittain 8 euron palvelumaksua.
Toivotamme kaikille jäsenillemme ja tukijoillemme mukavaa vuotta 2020. Lisäksi kehtaamme edellämainituista syistä pyytää pientä avustusta, jotta voimme jatkaa toimintaamme. Tietysti toivomme, että löytyisi uusia nuorempia voimia jatkamaan yli 50-vuotista taivalta joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn puolesta!
Risto Larjavaara
p.s. Hesarissa oli koko sivun haastattelu 80 vuotta täyttävästä Lauri Nordbergistä otsikolla "Ympäristäjuristi valitsee junan". (HS 7.12.2019)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti