https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/Orivesi-Jyv%C3%A4skyl%C3%A4_railway_in_Muurame2.jpg/240px-Orivesi-Jyv%C3%A4skyl%C3%A4_railway_in_Muurame2.jpg (12.11.2017)
Demokraatti -lehdessä (nro 45, 9.11.) oli mielenkiintoinen artikkeli "Suomi pipertää liikennehankkeissa". Kansanedustaja Ville Skinnarin mukaan Tanskan, Norjan ja Ruotsin muodostamaan kolmioon on syntymässä yksi Euroopan kilpailukykyisimmistä alueista, jota edesauttaa rautateiden kehittäminen. Äskettäin ruotsalaiset ja norjalaiset esittelivät Pohjoismaiden neuvostossa uudet luotijunayhteydet Tukholman ja Oslon välille kuten myös Oslon ja Göteborgin välille.
Ruotsi vei lähes 20 miljardin paketin suoraan Brysseliin, jolloin se oli Ruotsin hallituksen kanta. Suomessa pitkäjänteinen suunnittelu on jähmeää, kun eletään neljän vuoden hallitussykleissä.
Jokainen Suomessa junilla paljon matkustava joutuu toteamaan, että rautateiden suurin ongelma on yksiraiteisuus. Tsaarinaikainen Turku-Helsinki rata on vieläkin suurimmalta osaltaan yksiraiteinen. Orivesi-Jyväskylä välille pitäisi välittömästi alkaa rakentaa toista raideparia. Nythän sinne on vielä tullut kaksi Äänekoskelta Vuosaareen selluloosaa kuljettavaa tavarajunaa vuorokausittain. Näiden keskeisten yksiraiteisten osuuksien perusongelma on se, että jos yksikin juna myöhästyy, niin se heijastuu pahimmassa tapauksessa melkein koko Suomen rataverkkoon.
ENEMMISTÖN SYYSKOKOUS 1.11.
Kokous pidettiin hiljaisemmissa merkeissä ilman perinteistä alustajaa.
Hallitus jatkaa samalla kokoonpanolla.
Ensi keväänä lähetämme vielä paperisen juhlanumeron Enemmistön täyttäessä kerrassaan 50 vuotta. Se tulee jäsenille maaliskuussa.
Rakennamme juhlanäyttelyn Helsingin kaupungin Laiturille (ent. Linja-autoasema). Se on avoinna huhtikuun (3-28.4). Pyrimme saamaan avajaiset heti näyttelyn alkuun.
p.s. kaikenlainen materiaali ja ennenkaikkea valokuvat Enemmistön taipaleen varrelta ovat tervetullutta lehteä ja näyttelyä varten. Niitä voi lähettää minulle tai johtokunnan muille jäsenille.
Risto Larjavaara
|
sunnuntai 12. marraskuuta 2017
Suomi jää jälkeen rautatiehankkeissa
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti