lauantai 29. huhtikuuta 2017
Kävely- ja pyöräilykeskustaa myös maan alle
http://edition.cnn.com/2015/02/11/travel/london-underground-cycle-tunnels/
Tukholman Sergelstorget on hyvä esimerkki siitä, miten katottoman tilan alempi kerros voi huomaamatta muuttua maan alaiseksi maailmaksi. Sinne houkuttaa usein kylmyys ja sade. Maalämpöä kannattaakin hyödyntää meillä Pohjolassa.
Lisääntynyt pyöräily on tuonut stressiä ihmisille, kävelevetpä he missä vaan. Keskuspuistojen ja puistojen ulkoilutiet ovat baanoja, joissa lapsia saa koko ajan varoittaa mutkan tai mäen takaa tulevasta trikoosalamasta.
Kadun reunan jalkakäytävällä oppii varomaan sinne tunkevia pyöräilijöitä ja ympäristö on melun takia muutenkin stressaava. Voi vain haaveilla huolettomasta koko perheen pyöräretkestä, koska aina joutuu pelkäämään äänettömiä ja nopeita pyöräilijöitä.
Luvallista pyöräilyä puistoissa on syytä rajoittaa. On myös tehtävä alueita, joissa huoleton pyöräily perheen kanssa on mahdollista. Sellainen, suojaisempi alue on tarpeen myös talvella, jolloin myös kaupunkipyöristä saadaan ympärivuotista iloa.
Autoteillä on tehty paljon kalliita kokeiluja. On aika kokeilla myös erilaisia ratkaisuja, jotka lisäävät kevyen liikenteen suosiota. Sulana pidettävät kävelyalueet ovat tuoneet viihtyisyyttä. Samoin katetut alueet.
Kaupunkia halkovista moottoriväylistä päästäneen bulevardien muodossa eroon. Silti jää hankala pääaseman alue. Siihen ehdotan maanalaista perhepyöräilyverkostoa Kaisaniemen puiston ja kansalaistorin väliin. Siinä voi olla eri suuntiin nopeita pyöräilyväyliä, mutta ne on erotettava huolella. Uusi ja keskeisellä paikalla oleva liikenneväylästö tuo luksusta kevyelle liikenteelle. Valitettavasti siellä tarvitaan valvontaa, vaikka alueiden vilkkaus on paras lääke turvattomuutta vastaan.
Maanalainen maailma on houkuttava, kunhan siellä on riittävästi valoa ja viihtyisyyttä ja vaikkapa keinolampia puutarhoineen! Kevyellä liikenteelläkin on oikeus luksukseen.
Talvipyöräilyä voi myös edistää katetuilla kevyen liikenteen väylillä. Siihen on itsekantavia rakenteita, joten reittisuunnitelma voi olla hankalakin. Esim. Kalasatamasta Hakaniemeen kannattaa suunnitella katettu yhteys. Se on helpoin ja tulevaisuudessa yhä vilkkaampi reitti. Myös tuulisille silloille tarvitaan suojarakenteita.
Matti Kosola
P.S.
Totta tosiaan! Oheinen kuva on Lontoon suunnitelmista.
http://edition.cnn.com/2015/02/11/travel/london-underground-cycle-tunnels/
Saataisiin edes se Hesan ydinkeskustan tärkein yhteys idän ja lännen välillä eli Kaisaniemestä Kansalaistorille ja edelleen baanalle. Tämä voitaisiin toteuttaa nopeasti jakamalla se nykyinen junalaitureita alittava leveä jalankulkuväylä korokkeella ja rakentamalla tulevan Keskustakirjaston läheltä nouseva pyöräilyramppi.
Lisäsi Risto Matin teksteihin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti