http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Kekkonen3.jpg (18.2.2013)
VS: Mitä mieltä olette yksityisautoliikenteen rajoittamisesta tai kieltämisestä suurimpien kaupunkien keskustoissa?
UKK: Tämä on mielenkiintoinen ajatus, jota voitaisiin käytännössä kokeilla. Ilman mitään laskelmia tai tilastollisia todisteluja pelkästään aistejaan käyttämällä havaitsee, että esimerkiksi Helsingin keskustassa jalankulkijat ovat jäämässä yksityisajoneuvoliikenteen puristukseen ja että julkisen liikenteen palvelukyky on ruuhkien vuoksi pahasti supistunut. Jalankulkuympäristönä nykyinen Helsinki on paljon huonompi kuin se kaupunki, johon itse 50 vuotta sitten tulin opiskelemaan.
UKK: Tämä on mielenkiintoinen ajatus, jota voitaisiin käytännössä kokeilla. Ilman mitään laskelmia tai tilastollisia todisteluja pelkästään aistejaan käyttämällä havaitsee, että esimerkiksi Helsingin keskustassa jalankulkijat ovat jäämässä yksityisajoneuvoliikenteen puristukseen ja että julkisen liikenteen palvelukyky on ruuhkien vuoksi pahasti supistunut. Jalankulkuympäristönä nykyinen Helsinki on paljon huonompi kuin se kaupunki, johon itse 50 vuotta sitten tulin opiskelemaan.
En ole ainoa, joka ajattelee Helsingin osalta näin. Eräässä syksyllä 1970 toimeenpannussa kotihaastattelussa peräti 80 % kaikista vastaajista katsoi, että henkilöautoliikenteen rajoittaminen Helsingin keskustassa olisi paikallaan.
Suositeltu rajoittaminen tietenkin edellyttää, että samanaikaisesti bussien, raitiovaunujen, paikallisjunien palveluksia parannetaan nykyisestään. Siihen tarvitaan ilmeisesti kaluston ja vuorotiheyden lisäämistä sekä omien kaistojen varaamista joukkokuljetusliikenteelle. Viime kädessä on liikenteen järjestelyssä kysymys maankäytöstä. Rakentaminen on suunniteltava siten, ettei asukkaiden joustava ja vaivaton liikkuminen esimerkiksi työ- tai ostosmatkoilla edellytä yksityisauton käyttöä. Toisenlainen suunnittelu asettaa väestön enemmistön, vähävaraiset, vanhukset, lapset ja liikuntavammaiset syrjittyyn asemaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti