Laajasalon ja Kruunuhaan välille suunniteltu Kruunuvuoren silta. Yle.fi
Jossitelluista vaihtoehdoista ei ole pulaa. Aluksi oli ratikka plus kevytliikennesilta Kruununhaan kautta Laajasaloon. Krunikkalaiset torppasivat sen totaalisesti. Sitten vaihdettiin ratikkareitti Hakaniemestä lähteväksi. Lauttayhteyttä on esitetty Tukholman malliin. Myös jopa köysirataa on esitetty realistisena vaihtoehtona. Viimeinen ehdotus tulee Kokoomuksen taholta. Laitetaan sillalle ratikat, yksityisautot ja kevyt liikenne. Huh huh! Krunikkalaiset pelkäsivät menettävänsä Liisankadun autojen kadunvarsipaikkoja ratikkakiskojen myötä.
Minkähänlaiset ruuhkat tulisivat Krunikan kapeille kaduille Laajasalon autoarmadojen myötä! Kallein vaihtoehto on metroyhteys. Jossitellaan kuitenkin. Jos se lähtisi Kampin tai Rautatieaseman joukkoliikennekeskittymistä seuraavin asemin: Espa/Kauppatori, Olympialaituri, Katajanokka (laivaterminaalista maanalainen yhteys), Korkeasaari, Laajasalon asemat ja joskus kaukaisessa tulevaisuudessa jatko Santahaminan jättisaareen. Metro olisi aluksi tosikallis, mutta kymmenien vuosien kuluessa se voisi osoittautua kansantaloudellisesti viisaaksi ratkaisuksi teoreettisine väestönsuojineen jne. Näin on jo käynyt tynkämetrollekin. Jos sittenkin?
Risto Larjavaara
Risto Larjavaara
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti