maanantai 13. elokuuta 2012

Välttämättömät jatkot Helsingin pyöräreiteissä


Kevyen liikenteen silta, Nordenskiöldinkatu
helsinginuutiset.fi (13.8.2012)

Hesarissa viikko sitten (7.8) pääkirjoituksessa "Baana on hyvä alku pyöräpolitiikalle" ollaan oikeilla linjoilla. Valkoisella viivalla jaetut jalkakäytävät aiheuttavat vain närää ja turvattomuutta kummallekin osapuolelle.

Baana on ansaitusti saanut kehuja, mutta sekin katkeaa hankalasti lännen ja idän välillä. Pyöräilijä joutuu itään mennessä joko ruuhkaiseen reittiin Kaivokadun kautta tai kipuamaan Linnunlaulun sillan kautta. Joitakin vuosia sitten otettiin käyttöön leveä alikulkutunneli Kaisaniemestä. Jo silloin ihmeteltiin, miksi länsipäässä ei ollut ollenkaan loivaa ramppia pyöräilijöille. Vähällä vaivalla asia voitaisiin korjata ja väylä pinnoittaa selkeästi jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Syksyllä valmistuu upea silta Nordenskiöldinkadun ylitse. Sitten puuttuu vain yksi kohta hienosta autoliikenteeseen risteämättömästä reitistä Keskuspuistosta ydinkeskustaan. Kaupunginpuutarhan ja Töölönlahden väliin on saatava kevyenliikenteen silta Helsinginkadun ylitse. Se on hyvin sovitettavissa rinnemaisemaan. Miksi muuten Rautatientorin puolella ei ole ollenkaan pyöräparkkitilaa?

Risto Larjavaara

Ei kommentteja: