torstai 12. tammikuuta 2012

RUUHKA ON SUHTEELLINEN KÄSITE

Linja 16

Yleinen ivallinen hokema liikennetoimittajien (=autotoimittajien) suista on, että eihän Suomessa mitään ruuhkia ole ja sitten mainitaan muutamien maailman suurkaupungien oikeat kauheat ruuhkat. Samoin mahdollisten ruuhkamaksujen yhteydessä vähätellään olemattomia ruuhkia pääkaupunkiseudulla. Samaan aikaan vaaditaan Keskustatunnelia ja lisäkaistoja, ramppeja ja monitasoristeyksiä kehäteille, koska niitä ruuhkia onkin olemassa!

HSL eli Helsingin seudun liikenne suunnittelee typistävänsä bussilinjoja 16, 18, 55. Miksi? Siksi, että bussit jumittuvat autoruuhkiin Kaivokadulla ja Pohjois-Espalla. Siis joukkoliikenne luovuttaa asemiaan autoruuhkien takia. Esim. linja 16 on hoitanut tärkeää tehtäväänsä Herttoniemen, Kulosaaren, Kruununhaan ja Kauppatorin kautta eteläisiin kaupunginosiin. Totta on, että aikataulut menevät sekaisin juuri autoruuhkien takia. Helsingin kaupungin liikennepoliittisiin päätöksiin kuuluu yksiselitteisesti suosia joukkoliikennettä kestävän kehityksen periaattein: Onko tämä sitä?

Ei kommentteja: