torstai 10. maaliskuuta 2011

ASUNTOPULA JA JOUKKOLIIKENNE


Taloussanomat (28.2.) selvitteli asuntopulan syitä. Suurin selittäjä oli yllättäen (?) joukkoliikenne. Tässä lainaus ansiokkaasta jutusta:


”Helsingin asuntolautakunnan puheenjohtaja Vesa Peipinen nimeää yhdeksi isoksi tekijäksi seudullisen, kuntarajat ylittävän ja liikennesuunnitelmat sisältävän suunnittelun puuttumisen.

  • Seudullisen suunnittelun sijaan kunnat keskittyvät ainoastaan oman alueensa sisäiseen maankäyttöön ja rakennuspolitiikkaan.

Peipisen mukaan oli myös virhe luottaa siihen, että vapaat markkinat huolehtisivat riittävästä asuntotuotannosta.

  • Sosiaalista asuntotuotantoa ei olisi pitänyt ajaa alas. Nyt rakennusmarkkinamme ovat keskittyneet muutaman ison toimijan ympärille, eikä muutos tilanteeseen tietenkään ole näiden rakennusliikkeiden intressinä.”

Joku viisas totesi myös, että keinoja asuntopulan poistamiseen on, mutta niistä käytetään vain ne tehottomimmat. Ovathan poliitikot asuntosijoittajia. Rakennusalan ja poltiitikkojen kytkökset ovat myös vahvat, vähintään ”maan tavan” tasolla.



Matti Kosola DI

Ei kommentteja: