lauantai 21. marraskuuta 2009

MAREK SALERMON ALUSTUS


http://yle.fi/urheilu/lajit/muut/2008/06/kuvat/id110077-kuva1.jpg
.21.11.2009

Enemmistön syyskokouksessa Helsingin uusi pyöräliikennesuunnittelija Marek Salermo toi uusia näkökulmia reippaasti esille. Tärkein linjanveto tulevaisuudessa on pyöräilyn sopeuttaminen muun katuliikenteen sekaan. Polkupyörä on siis tasavertainen osapuoli autoliikenteen seassa. Tärkeätä on tällöin alemmat nopeudet vilkkailla kaduilla. Viime vuosikymmenien suunnittelu on keskittynyt erottamaan pyöräilijät omille väylille kevyenliikenteen sekaan, jonka seurauksena jalankulkijat ovat tosissaan alkaneet pelätä pyöräilijöitä. Lähiöissä näitä kevyenliikenteen reittejä kyllä on kiitettävästi, mutta keskustassa ei. Sen seurauksena keskustassa monet pyöräilijät siirtyvät huolettomasti jalkakäytäville ajattelematta, miltä varsinkin vanhuksista tuntuu. Suurin osa Marekille tulleista yhteydenotoista koskeekin juuri tätä asiaa.

Keskustaan ei kertakaikkiaan voida tehdä asiallisia kevyenliikenteen väyliä tilanpuutteen vuoksi. Se yksinkertaisin konsti maalipurkilla jakaa entisestään kapea jalkakäytävä kahden osapuolen kaunaiseksi kamppailuksi tilasta pitäisi olla jo taaksejäänyttä elämää.

Lähiaikoina blogissa tuodaan lisää tämän antoisan kokouksemme antia. Paikalla oli toistakymmentä henkeä eli yli 10. Suomeksi tällaiset sanonnat kokouskäytännössä tarkoittavat aina 11 henkilöä niinkuin meidänkin tapauksessamme.

Risto Larjavaara

Ei kommentteja: