Kansanedustaja ja hallituksen ilmastopoliittinen asiantuntija Oras Tynkkynen aloitti mukavalla uutisella. Tampereella on kaikkien valtuustoryhmien osalta hyväksytty suunnitelmat raitiovaunuliikenteen aloittamisesta 2010-luvulla. Matkassa on vielä monta mutkaa, mutta
tahtotila on vahva. Tampere päihittää pahasti Turun, joka typeryyksissään lopetti raitiovaununsa (1890-1972). Tänä syksynä on ilmestynyt Mikko Laaksosen komea historiikki "Turun raitiotiet".
Yleiset faktat ilmastonmuutoksesta tiedetään. Kahden asteen lämpötilan nousu olisi juuri ja juuri siedettävää, mutta selvästi suuremmat muutokset aiheuttaisivat peruuttamattomia tuhoja esim. Grönlannin ja Amazonin osalta.
Tärkeimmät toimet autoliikenteen osalta ovat:
- Liikennetarpeiden vähentäminen
- Joukko- ja kevyenliikenteen kehittäminen
- Autojen tehokkaampi käyttö (kimppakyydit, yhteiskäyttö jne)
- Autojen energiatehokkuuden parantaminen
- Vähäpäästöisten energianlähteiden edistäminen
Millä keinoilla ja missä on onnistuttu merkittävämmin vähentämään päästöjä?
Saksan Freiburg on ehkä merkittävin esimerkki laajamittaisesta suunnittelusta. Siellä on tehokkaalla joukkoliikenteellä ja järkevällä kaupunkisuunnittelulla vähennetty yksityisautoilua 25 prosenttia ja pyöräilyn osuus on kasvanut puolella. Tukholmassa ruuhkamaksut ovat vähentäneret autoilua 20 prosenttia.
Viime kesänä nähtiin jälleen, ettei korkeampi bensan hinta juurikaan vaikuta muutoksiin. Ruotsissa on laskettu, että 2,4 euron litrahinta saattaisi vähentää päästöjä 20 %. Nopeuksien lasku sadasta 80 kilometriin vähentäisi päästöjä 15-20 %.
Lopuksi todettakoon, että maailman pisin työmatka on tuumasta toimeen. Toivottavasti Tampereella todella nähdään moderni raitiovaunuverkosto lähivuosina.
1 kommentti:
kua tuosta Freiburgin esimerkistä? Minua kiinnostaisi erityisesti se, mitä on tehty, että pyöräilyn määrä on saatu kasvamaan puolella?
T: Jogi
http://kaupunkifillari.blogspot.com/
Lähetä kommentti