maanantai 19. elokuuta 2019

Pyöräilyä Tallinnassa

Metsäkalmiston kevyenliikenteen väylä
Nuorempana tuli kierrettyä Viro melko perusteellisesti oman fillarin satulassa. Nyt vanhana jääränä vuokrasin Tallinnassa pyörän ja testasin kaupungin muuttumista.

Reissun jälkeen täytyy todeta, että kyllä kotikaupunkini Helsinki on paljon paremmin ratkaissut liikennesuunnittelun. Meillä on laajentuva metro ja laajentuva raitiotieverkosto ja ennenkaikkea lähes joka paikassa kevyenliikenteen väylät.

Tallinnna on kertakaikkiaan tukehtumassa yksityisautoiluun. Metroa ei ole. Aikoinaan Lasnamäen keskelle rakennettu monikaistainen Laagna tee louhittiin syvälle kalkkikivitasankoon ja keskelle jätettiin iso tila ratikkalinjaa varten. Asukkaita on nykyään reippaasti yli 100 000 ja vain bussit kulkevat sinne.

Pyöräily on hankalaa. Esim. Tartu maanteen reunassa lähestyttäessä keskustaa on kaitein eristetty kapea jalkakäytävä, joka on kuitenkin merkitty myös pyörälliikennevaloin fillariväyläksi. Siinä sitten sikin sokin joka sortin sakki mulkoilee toisilleen.

Nautinnollisin ja paras pyöräväylä on tietenkin Piritan rantatie. Iloinen yllätys oli aivan uusi kevyelliikenteen väylä läpi kumpuilevien mäntymetsien Metsäkalmiston hautausmaalle.

Helsingissä sekä Katajanokalle että Jätkäsaareen pääsee ratikoilla. Tallinnassa on keskeneräinen suunnitelma sataman ja lentokentän yhdistävästä raitsikkalinjasta. Nykyään valtavat jalankulkijamäärät joutuvat ylittämään hankalat monikaistaiset autovylät kulkiessaan Vanhaan kaupunkiin ja Rotermanniin. Satamasuunnitelmat ovat kunnianhimoisia, mutta edelleen niistä puuttuu esim. kävelykannen rakentaminen ja autoilun ohjaaminen sen alle. Piritaan päin on valmistumassa uusi monikaistainen väylä, joka jakaa paremmin autoliikenteen.

Suunnitelmissa on myös toisen kerroksen tasolle rakentuva kävelijöille tarkoitettu promenadi. A- ja D- terminaalien väliin on tulossa jalankulkusilta. Netistä löytyy paljon tietoa miltä Tallinnan satama näyttää tulevaisuudessa.
http://balticguide.ee/tallinnan-satama-uudistuu-tyot-alkavat-jo-ensi-vuonna/


Risto Larjavaara

Ei kommentteja: