maanantai 8. huhtikuuta 2013

SAURI ALUSTI RATIKKALIIKENTEEN NYKYTILASTA JA TULEVAISUUDESTA HESASSA


Kevätkokouksessamme 3.4 ap.kaup.joht. Pekka Saurin lukujen mukaan raitiovaunujen määrä nykyisestä 94:stä tulee nousemaan 130:een vuoteen 2030 mennessä ja mikä parasta ne tullaan tekemään pohjoisemmassa Suomessa Otanmäessä pohjoisiin olosuhteisiin.
Jätkäsaaren Tallinnan terminaaliin ohjautuu lähiaikoina yhteensä kolme eri linjaa! Saisipa Katajanokallekin laivojen saapuessa lisää vuoroja. Ilmalaan tullaan aikanaan vetämään jatkoreitti. Keski-Pasilan rakentamisen aikataulut ja sillan leventäminen vievät aikansa. Topeliuksenkadulle tulevat kiskot joskus, mutta Korkeavuorenkadun jatke jäänee haaveeksi. Mäki on jyrkkä, jolloin kiskojen kohdalta sitä pitäisi madaltaa. Tunnettu tosiasia on kuitenkin se, että kadun varrella olevat as.yhtiöt ja liikkeet ovat olleet kovasti vastaan, koska kadunvarren autopaikat vähenisivät.
Hietalahdesta Hernesaareen linja 6 jatkanee ehkä vuonna 2018. Siihen liittynee 1A.

Laajasalon ja keskustan välinen ratikkasilta ei ole mikään halpa ratkaisu. Nyt puhutaan 200 miljoonasta, mutta yleensä ajansaatossa hinta voi nousta huimasti jopa 400 miljoonaan. Santahamina pysyy iäisyyden Puolustusvoimien käytössä eli siellä asukasmäärät eivät nouse. Kannattaa todella laittaa mietintämyssy päähän, miten Kruununvuorenrannan joukkoliikenneyhteydet järjestetään. Se on varmaa, jos järkevää ratkaisua ei löydetä ja uudet asukkaat perustavat liikkumisensa yksityisautojen varaan, liikennekaaokset vain lisääntyvät.
Jokerilinjan saaminen raiteille on suuren luokan asia. Se voisi toteutua tämän vuosikymmene lopussa. Ratikkaliikenteen luotettavammaksi tekemiseksi on saatava tuntuva pelote, ettei tuhansien matkustajien matkat myöhästy raiteille väärinpysäköityjen autojen takia. 500 euron sakkomaksu edellyttää kuitenkin lainmuutosta.

Ei kommentteja: