lauantai 10. syyskuuta 2011

KAUPUNKIMUOTOILUA

   Jyväskylän kävelykatu

Äskettäin on ilmestynyt isokokoinen 50-sivuinen vihkonen nimeltään Kaupunkimuotoilu 30 -kaupunkiympäristön suunnittelun kolme vuosikymmentä. Siinä mennään 1980-luvulta nykyhetkeen nimen mukaisesti aina kadunkalusteita myöten.

Teoksessa on hyvin keskeistä eri kaupunkien kävelykadut (Pietarsaari, Jyväskylä, Rauma, Kotka). Helsingin Keskuskadusta lkeskustellaan neljän asiantuntijan voimin. Lainataanpa ote:
Keskuskadun suunnittelun tavoitteeksi asetettiin "Helsingin ensimmäinen oikea kävelykatu". Mitkä asiat tekevät oikean kävelykadun?
- Siellä ei ole autoja, on kuppiloita, ravintoloita, jotain joka houkuttelee oleskelemaan ja viihtymään
- Kävelykadulla ei saa olla huoltoliikennettä sotkemassa.
- Pitää olla sellaista, mikä houkuttelee myös talvella. Suomessa on pitkä talvi.

Miksi aiemmat kävelykadut eivät ole "oikeita" kävelykatuja?
-Isolla Roballa enemmän autoja kuin ihmisiä. Se on myös väärässä
paikassa, eikä se liity luontevasti muihin kävelyalueisiin
-Salomonkatu on kyllä kävelykatu, se on esteetön ja materiaalit ovat korkeatasoisia, mutta sillä ei ole kadun tilallisia ominaisuuksia, se on enemmänkin rakennusten välinen välitila tai aukiosarja.

Ei kommentteja: