sunnuntai 4. heinäkuuta 2010

Kahdenlaisia reittejä



Tuli kokeiltua Hakaniementien pyörätiejärjestelyt. Järjestelyt, en muuta sano.

Mentiin keskuspuiston kautta mukavasti Metsäläntien siltaa Haagan alppiruusupuistoon. Palattiin Hakamäentietä Etelä-Haagasta Koskelan tielle. Autoja oli sentään juhannuksen vuoksi vähän ja melu siis kohtuullinen, mutta auton pakkovalta tuntui muuten sietämättömältä. Reitillä autot menevät suoraan, tasaista maata ja loivasti kurveissa.

Pyörätiet sen sijaan jopa katkeilivat ja menivät väliin yli ja väliin ali. Jyrkät laskut ja nousut eivät riitä vaan kolmessa kohdassa kevyt liikenne ohjattiin sivuun ja sivutien ali. Ketun lenkit pidentävät matkaa ja mäet väsyttää. Kurvissa alas tunneliin on nimittäin hidastettava.

Aiemmin surin Pro keskuspuiston kanssa Hakamäen tien viemää 10 hehtaaria keskuspuistosta. Enemmistöläisenä olisi pitänyt myös tutkia, kummat menee tasaista ja suoraan: autot vai pyörät.

Keski-Pasilasta tulee melkoinen Amerikka. Moottoritie pohjoisesta tuo aikanaan sen keskustatunnelinkin, koska nyt se päättyy kuin seinään pilvenpiirtäjän juurelle. Kaavasuunnitelmassa tie on kuvattu niin, että siinä on neljä riviä puita. Bulevardeja kyllä tarvitaan, mutta nopeuksien on oltava 50.


Matti Kosola

Ei kommentteja: