torstai 18. kesäkuuta 2009

Bulevardien kaupunki


Jani Päivänen ja Lauri Virrankoski kirjoittivat HS:n neliössä 8.6.09 kannatettavasti melun vähentämisestä kaupungissa, mikä sallii tehokkaamman ja tiiviimmän asumisen meluttomassa ympäristössä.

Jutun luettuani tajusin, että meluaita auttaa vain aivan tien vieressä asuvia eli kauemmas melu leviää vapaasti. Pahimmat melun lähteet ovat sisääntulotiet. Nokkelasti kirjoittajat kysyivät, miksei meluaita voi olla samalla katettu pyörätie.

Tärkein melua vähentävät tekijä on alhainen nopeus, joka puolestaan tuo energian säästöä. Lisäksi suositellaan hiljaista asfalttia ja kitkarenkaita. Sisääntuloteiden liityntäpysäköinti on tärkeää, mutta "moottoritiet" on muutettava bulevardeiksi. Näin saadaan viihtyisä kaupunki, jossa autojen käyttö on siedettävää.

Nykyautot ovat aivan liian tehokkaita kaupunkiin. Tarvitaan uudet statussymbolit, jotka liittyvät ekologisuuteen. Kiitokseni kirjoittajille!
Matti Kosola DI

Ei kommentteja: