keskiviikko 4. helmikuuta 2009

Liityntäpysäköinti ratkaisee



Helsinkiä kohti painaltaa autoja, joista jokaisen ajaja on sitä mieltä, että juuri hänen on pysäköitävä Stokkan kulmalle. Ilmaiseksi, koska parkkiluola maksaa.

Helsingin viihtyvyys on liityntäpysäköinnin varassa.

Nyt liityntäpysäköintiä kehitetään metron ja junan käyttäjien lisäämiseksi. Ei siksi, että moottoritien käyttäjät luopuisivat mieluusti loppuvaiheen hidastelusta.

Sisääntuloväylillä tulisi olla mahdollisuus luovuttaa useassa paikassa. Kun liikenne hidastuu niin voi mennä parkkiin ja sitä halvemmalla mitä aiemmin siirtyy julkisiin.

Näkökulma pitää siis siirtää siihen, että Helsingin keskustaa lähestyvä tajuaa, ettei kaikki mahdu ahtaalle niemelle.

Siksi esim. Messualueen pysäköinnin lisääminen tulee yhdistää Pasilan liityntäparkkiin. Messuilla ei aina ole messuja. Messukeskukseen olisi monesta syystä saada toimiva katettu jalankulkusilta Pasilan aseman pohjoispäästä.


Matti Kosola

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Liityntäpysäköinti ei kyllä ratkaise mitään ruuhkaongelmia. Sellaista määrää autoja ei ole yksinkertaisesti mahdollista parkkeerata asemien viereen, että sillä olisi liikennemääriin mitään vaikutusta. Ja jos päädyttäisiin rakentamaan monikerroksisia parkkitaloja, niin se olisi sikäli hullunkurista, että juuri sama tonttimaa olisi yhteiskunnan kannalta paljon hyödyllisemmässä käytössä joko työpaikka- tai asuntorakentamisessa. Ei ole järkeä siirtää auton parkkipaikkaa siihen, missä voisi järkevästi sijaita se itse työpaikka, palvelu tai asunto.

Joukkoliikenteen palvelu pitäisi ulottaa sinne, mistä ne liikennevirrat ovat peräisinkin. Se on ainoa lääke mikä ruuhkiin auttaa. Esim. raide-YVA:kin toteaa, että länsimetro ei vähentäisi autoilua nykyisestä. Ja siinä on otettu se liityntäpysäköintikin huomioon.