sunnuntai 18. tammikuuta 2009

TAUSTAA RAITOVAUNUJEN ALASAJOON TURUSSA



Turun raitovaunut poistettiin suurten yleismailmallisten öljy-yhtiöiden ollessa taustapiruina vuonna 1972. Myös autotehtaat olivat mukana propagandassa.

Kerrotaan, että 1960- ja 1970-luvuilla öljyteollisuus ja suuret bensiiniyhtiöt ylläpitivät kovaa propagandaa raitiovaunuliikennettä vastaan. Lehtien toimittajia kutsuttiin tiedotustilaisuuksiin, joissa heitä syötettiin ja juotettiin. Samalla puhuttiin dieselbussien ja henkilöautojen puolesta kaikkea hyvää ja tuomittiin raitiovaunut pahimpina katujen valtaajina suoraan romukasaan. Sanottiin niiden olevan aataminaikuisia liikennevälineitä. Nykyisin tätä sanotaan lobbaamiseksi. Toimittajat kuuntelivat puheita ja kirjoittivat tottelevaisesti.

Tuohon aikaan raitiovaunut poistettiin käytöstä monissa Euroopan kaupungeissa kuten Tukholmassa, Kööpenhaminassa, Lontoossa, Pariisissa, Länsi-Berliinissä ym. Itäblokin maissa tätä propagandaa ei kuunneltu ja ne ovat ajossa vielä tänäänkin.

Helsingissä lehtikirjoittelu oli samantyylistä. Raitovaunut kiskoineen vievät suuren tilan ja haittaavat siten henkilöautoja. Suomen Autoklubi (AK) oli aktiivinen tässä raitovaunujen
romuttamisrintamassa. Helsinki kuitenkin säilytti kiskoliikenteensä, mutta Turussa kävi surkeasti. Nyt stadissa on meneillään mahtava raitiovaunujen ylosajo. Jospa joskus jopa Turussakin.

Voitto Tähtivuori

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Kerrotaan, että 1960- ja 1970-luvuilla öljyteollisuus ja suuret bensiiniyhtiöt ylläpitivät kovaa propagandaa raitiovaunuliikennettä vastaan.

Näin olen myös itse kuullut kerrottavan ja ameriikastahan tästä on oikein oikeudenkäyntipöytäkirjojakin. Tosin kiskot olivat jo siinä vaiheessa rullalla.

Yksityisautoiluun perustuva kaupunkirakenne ei ole sattumaa ja vain "luonnollisen kehityksen" tulos, vaikka niin usein luullaankin.

"Mututuntuman" sijaan kaipaisin kuitenkin dataa. Mistä tuosta raideliikenteen alasajosta saisi järkeviä dokumentteja? Onko kukaan kirjoittanut mitään tutkimusta aiheesta?