lauantai 15. maaliskuuta 2014

PARIISIA JA PÄÄKAUPUNKISEUTUA


 http://hs13.snstatic.fi/webkuva/taysi/560/1305799952546?ts=917 (15.3.2014)

Enemmistön mediaseuranta noteeraa uutisen Pariisista. Tänä viikonloppuna perjantaiaamusta sunnuntai-iltaan joukkoliikenne on maksutonta merkittävien terveysriskien vuoksi. Näin rohkaistaan autoilijat jättämään kotteronsa kotiin, jotta runsaat ilmansaasteet vähenisivät.

Mediaseuranta ilahtui juuri julkaistusta HSL:n liikkumistutkimuksesta, jonka mukaan Helsingin seudulla joukkoliikenne kasvaa nopeammin kuin yksityisautoilu ekaa kertaa 50 vuoteen. Osuuksien muutos on vain prosenttiyksikön luokkaa, mutta vastaavaa ei siis ole tapahtunut koskaan aikaisemmin. Ehkä valistunut muutos on tapahtumassa pikkuhiljaa. Toivotaan niin!

perjantai 7. maaliskuuta 2014

Onnistunut Viron matka

http://www.kansanuutiset.fi/images/articleimages/2980640.jpg (7.3.2014)

1.3. Enemmistön johtokunta teki yhdistyksen historian ensimmäisen ulkomaanmatkan. Laivalla päätimme tiukasti jatkaa ainakin vuoteen 2018, jolloin yhdistyksemme täyttää 50 vuotta. Silloin Suomen itsenäisyys on puolet enemmän eli 100 vuotta.

Ajoimme uudella Flirt -sähköjunalla Keilan pikkukaupunkiin. 26 kilometrin matka maksoi 6.80 neljältä henkilöltä (kaksi eläkeläistä). Olemme edelleen ylpeitä siitä, ettemme saa emmekä pyydä yhteiskunnalta senttiäkään. Jäsen- ja ennen kaikkea tukimaksujen voimin pysymme pystyssä. Säästimme vuodenvaihteessa pitkän sentin ostamalla 1000 kpl. postimerkkejä. Toukokuussa lopetamme kalliin postilokeron tarpeettomana. Posti tulee puhenjohtajan osoitteeseen.

P.s. Kekkonen oli tasan 50 vuotta sitten Virossa. Hän piti historiallisen puheen viroksi Tartossa. Seuraavana vuonna alkoi matkustaja-alus Vanemuine liikennöinnin Tallinnan ja Helsingin välillä.

keskiviikko 26. helmikuuta 2014

Enemmistön sivut ajantasaistettu

Hannu Peltola
http://vaunut.org/kuva/83919?s=1 (26.2.2014)
Flirt Tallinnassa

Sivuille on lisätty linkkejä ja mm. viime vuoden kummatkin lehdet löytyvät arkistosta.

Enemmistön johtokunta tekee koko yhdistyksen lähes 50-vuotisen olemassaolonsa aikana ensimmäisen ulkomaanmatkan ja kerrassaan Tallinnaan asti la 1.3. Tutustumme uusiin Flirt-juniin. Niitä on hankittu sinne kerrassaan 20 diesel- ja 18-sähkökäyttöistä. Vihdoinkin Virossa aletaan ajanmukaistaa raideliikennettä. Nuo sveitsiläisvalmisteiset junat ovat tuttuja pääkaupunkiseudullamme. Viron vastaavat on valmistettu lisenssillä Puolassa. Kirjoitamme Tallinnan joukkoliikenteestä kevään lehdessämme. Lehden teemana on ulkomailta löydettäviä uusia liikenneideoita. Ehkä muistojakin. Tämän blogin lukijoilta toivotaan juttuja lehteemme maaliskuun aikana (s-postitse pj:lle).

perjantai 14. helmikuuta 2014

Innostava esitys kävelykeskustan laajentamiseksi

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjlRn77Iywdr6dmE-ol1E6OXsNELvb52l3lH0M6UFS8Bj-e8XSS3ZyrM4mWVko_6vnqXPVnnRGhmBB1BoKCazRoHnuEU9pBEwlMUQXfSyWlZsL4qzDElMM9ZBakEE4IIMrwL6EZwOv16hk/s1600/Pohjoisesplanadi.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjlRn77Iywdr6dmE-ol1E6OXsNELvb52l3lH0M6UFS8Bj-e8XSS3ZyrM4mWVko_6vnqXPVnnRGhmBB1BoKCazRoHnuEU9pBEwlMUQXfSyWlZsL4qzDElMM9ZBakEE4IIMrwL6EZwOv16hk/s1600/Pohjoisesplanadi.JPG (14.2.2014)

Helsingin kaupunginvaltuuston enemmistö kannattaa Mannerheimintien itäpuolen jalkakäytävien laajentamista ratikkakiskoihin saakka Erottajan ja Sokoksen välillä. Autoliikenne siirtyisi länsipuolelle. Kesällä valmistuu komeasti Keskuskadun Makkaratalon puolikin leveäksi kävelykaduksi.

Vihdoinkin alkaa hitaasti toteutua Enemmistö ry:n lähes 50 vuotinen unelma toimivasta kävelykeskustasta. Yhdistyksen ensimmäinen julkaisu oli vuonna 1969 ilmestynyt Kävelykatu -vihkonen, jossa mm. esiteltiin ulkomailla toteutuneita kävelykatuja. Kävely-Aleksista käytiin aikanaan kiivas taistelu. Nyt jälkeenpäin on pakko todeta, että nykyinen toteutus ei ole ihanteellinen. Huolimatta valtavista huoltotunneleista jalkakäytävät täyttyvät arkisin kaikenlaisista peltilehmistä. Itse katukin on varjoisa. Parempi kävelykatu olisi Pohjois-Espa, jossa on valoisuutta ja puisto keskellä. Monet ravintolat ja kahvilat voisivat luontevasti levittäytyä kohti puistoa. Tämä olisi todella edustava sisääntulo Kauppatorilta ydinkeskustaan. Siinä sopisi varsinkin kesäisin turistilaumojen laivoiltaan tepastella ja nauttia virvokkeita aurinkoisilla terasseilla.

Risto Larjavaara

lauantai 1. helmikuuta 2014

Jälleen yksi lisäsyy olla onnellinen autoton

Hyrylän, Keravan ja Järvenpään A-katsastusasemien päällikkö Raimo Tanskan
http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/100316-nopat-tai-navigaattori-poistettava-tuulilasista (1.2.2014)

Äskettäin uutisoitiin virolaisesta varasjengistä, joka kirjasi ylös Helsingin satamassa laivoihin ajavien autojen rekisterikilpiä. Niiden avulla selvitettiin kotiosoitteet ja käytiin putsausreissulla. Mitä korskeampi ja ökympi kaupunkimaasturi, sitä varmempi nakki! Kuinka onnellisia olemme me autottomat ulkomaille matkaajat. Ei huolta kämpän tyhjentämisestä. Jos kuitenkin suunnittelemme auton ostoa, niin kannattaa hankkia kärry mallia "Pokka pitää". Siis sellainen, josta laivalaiturilla pakoputki pamahtaa ja ympäristöön leviää savuntussahdus. Lisäksi hansikaslokerosta kannattaa nostaa isot karvanopat näkyvästi esille.
P.S. Katso myös etusivumme muut 50 syytä olla onnellinen autoton.

   Risto Larjavaara

perjantai 24. tammikuuta 2014

Sanokaa mielipiteenne Hesan Kävely-Robasta

http://s.omakaupunki.hs.fi/news/images/uploads/iso%20roba.540x405.jpg (24.1.2014)

Vuonna 1983 Fredan ja Yrjönkadun välinen osuus muutettiin kävelykaduksi. Se oli ensimmäinen laatuaan Hesassa. Alusta alkaen idea romuttui, koska asukkailla oli parkkipaikkoja sisäpihoilla ja välttämättömän huoltoliikenteen oli myös kuljettava kävelyalueella. Nykyään kävelykadut suunnitellaan alusta alkaen paremmin kuten esim. Kampissa ja Jyväskylässä on tapahtunut. Kaupunkisuunnitteluvirasto on avannut nettikyselyn, johon voi vastata erityisesti tavaraliikenteen osalta. Vastaaminen onnistuu 5 minuutissa. Kyselyyn voi vastata 9. helmikuuta saakka osoitteessa http://digiumenterprise.com/answer/survey.asp?sid=1120700&answerer=1505&chk=NW8GWX2J&dt=41663.6272378819&THIS_IS_YOUR_PERSONAL_ANSWERING_LINK=DO_NOT_SHARE

Kyselyn tuloksia voidaan hyödyntää Iso Roobertinkadun kävelykadun kehitystyössä ja uuden yleiskaavan yhteydessä tehtävän citylogistiikan toimenpideohjelman laadinnassa. Lisäksi kysely on osa "Tavaralogistiikka ja sen vaikutukset jalankulkuun ja pyöräilyyn Helsingin kantakaupungissa kaupunkiviihtyvyyden näkökulmasta" -aiheista diplomityötä.

perjantai 17. tammikuuta 2014

Yksiraiteisuus on ongelman ydin


Helsingin ja Turun välinen rantarata valmistui vuonna 1903. Kirkkonummelta länteen se on yksiraiteinen. Toisen raideparin puuttuminen on yli sadan vuoden hankaloittanut junaliikennettä. Ymmärrettävästi pienikin myöhästyminen tai kaluston rikkoutuminen matkalla voi aiheuttaa suuria ongelmia koko reitille.

Nyt on suunnitelmissa lopettaa Karjaan ja Inkoon lähijunaliikenne kokonaan. Eikö nyt vihdoinkin olisi aika tehdä kansantaloudellisesti järkevä päätös seuraavaksi vuosisadaksi eli rakentaa toinen kiskopari Kirkkonummelta Karjaalle. Se kyllä tulee maksamaan moninkertaisesti itsensä takaisin tulevaisuudessa.

Risto Larjavaara
Julkaistiin Hesarin Mielipide -sivulla to 16.1.2014.

lauantai 4. tammikuuta 2014

SUOMESSA EU:n TYYTYVÄISIMMÄT JUNAMATKUSTAJAT


Enemmistö ry. ymmärrettävästi on aina puolustanut junaliikennettä. Vuodesta toiseen on harmittanut, miten herkästi varsinkin iltapäivälehdistö on heti alkanut ronskin haukkumisen, kun ensiviistolumimyrskyt sekoittavat junaliikennettä. Samoin suhteeton italialaisten Pendolinojen haukkuminen on ärsyttänyt. Medialla on taipumus haukkua kaikkea valtio- ja kunnallishallintoon liittyvää, koska ei ole vaaraa joutua taloudelliseen vastuuseen. Yksityispuolelle on paljon vaarallisempaa lähteä uhittelemaan. Lisäksi joukkoliikenteellä ei ole Autoliiton kaltaisia isoja etujärjestöjä. Siksi otsikon uutinen on ilahduttava. Suomalaisten kokonaistyytyväisyys junaliikenteeseen oli korkein kyselyssä. Tyytyväisyys täsmällisyyteen ja luotettavuuteen parani eniten verrattuna vuoden 2011 vastaavaan kyselyyn. Junien siisteys, henkilökunnan määrä, tiedotus ja lippujen oston helppous saavat kehuja.

tiistai 31. joulukuuta 2013

MAINIOTA UUTTA VUOTTA 2014

Jälleen on vuosi pulkassa. Viereisen tilaston mukaan lähes viikoittain on tullut uusi blogi. Kuluneena vuonna kokouksissamme ovat alustajina olleet erityisen pätevät hahmot eli Pekka Sauri ja Leo Stranius.

Yhdistys pysyy hyvin pystyssä jäsenmaksujen ja erityisesti tukimaksujen turvin. Emme edelleenkään pyydä senttiäkään yhteiskunnalta missään muodossa. Olemme vapaa sinnikäs terrierilauma!!

   Johtokunta

sunnuntai 22. joulukuuta 2013

METROASEMIEN FILLARISÄILYTYKSESSÄ EDISTYSTÄ


Kuvat: Risto Larjavaara

Vuosaaren metroaseman länsipäähän on tulossa matkakortilla toimiva pyöräparkki. Ulappasillalla olevassa katoksessa on iso määrä kaappeja. Matkakortinhaltijan pitää hyväksyä käyttöehdot (mm. säilyttämisen maksimiaika). Täysin valmiilta näyttävät tilat yleiseenkin sateelta suojattuun tilaan ovat olleet valmiita jo viime kesästä, mutta toivotaan että koko komea alue saataisiin käyttöön keväällä varsinaisen pyöräilykauden avautuessa.

Alemmassa kuvassa on Siilitien uudistetun metroaseman alla järkevästi suunniteltu pyöräsäilytys, jossa telineet ovat sateelta ja autoliikenteeltä suojassa. Vihdoinkin aletaan paremmin ymmärtää pyöräilijänkin näkökulmaa, kunhan vielä turvakamerat suurin kyltein viestittäisivät ja ennaltaehkäisisivät varkauksia!

torstai 19. joulukuuta 2013

PIDENNETYN TUNNELIN PÄÄSSÄ NÄKYY VALOA

http://www.espoo.fi/fi-FI/Asuminen_ja_ymparisto/Kaavoitus/Lansimetro?n5=2 (19.12.1013)

Länsimetron jatkosta Kivenlahteen käydään poliittista kädenvääntöä. Viimeisin ilahduttava tieto on se, että eduskunnan valtiovarainvaliokunta patisti budjettimietinnössään hallitusta päättämään ensi kevään kehysriihessä valtion rahoitustuesta metron jatkamiselle Matinkylästä.

Espoo on vuosikymmenien jarrutuksesta muuttanut järkevästi kantaansa. Nyt kannatetaan rakennustöiden jatkamista välittömästi Matinkylän vaiheen valmistuttua. Näin säästettäisiin isoja summia. kun iso organisaatio jatkaisi samantien totutuilla taidoilla ja koneilla.

On ymmärrettävää, että Matinkylän ja Kivenlahden välinen matkaa kulkenee tunnelissa. Tosin vielä voi toivoa, että mahdollisuuksien mukaan ainakin luonnonvaloa saataisiin asemille. Maanpäällinen rata vie tilaa ja aiheuttaa melua. Näin jälkikäteen kuitenkin harmittaa vieläkin, ettei Lauttasaaren ja Keilaniemen välillä saatu metrojunia kulkemaan kauniiden merimaisemien äärellä Länsiväylän vieressä. Siellä rata ei olisi vienyt neliömetriäkään tonttimaata.

lauantai 7. joulukuuta 2013

STRANIUKSEN JALANJÄLJET


Enemmistön syyskokouksessa 4.12 ravintola Elielin tyylikkäässä kabinetissa kokoonnuimme ehkä viimeistä kertaa. Koko arvokkaan salin tulee valtaamaan maailmanlaajuinen Burger King helmikuussa. Mutta asiaan.

Luonto-Liiton toim.joht. Leo Stranius piti poikkeuksellisen asiantuntevan alustuksen "liikenteen jalanjäljistä" Kirjaan tähän vain hajahuomioita ranskalaisin viivoin:
- Maapallolla kuolee liikenteessä WHO:n mukaan 1,3 miljoona ihmistä joka vuosi eli päivittäin 3500 eli selvästi enemmän kuin NY:n pilvepiirtäjäiskussa.
- yli 55 desibelin liikennemelusta kärsii joka viidennes suomalaisista päivittäin.
- Helsingissä liikennealuetta on 25 % kaupungin maa-alueesta.
- Ruuhkat stressaavat ja maksavat. Siksi ruuhkamaksut olisivat tehokkain yksittäinen keino ratkaista asiaa mm. seuraavista syistä: Välttämätön autoillu helpottuisi kuten tavarakuljetukset. Maankäyttö tiivistyisi. Liikenneturvallisuus paranisi. Myös ilmanlaatu paranisi ja hiilidioksidipäästöt vähenisivät. jouukkoliikenteen käyttö lisääntyisi. Ruuhkat vähenisivät.
- Helsingin uudessa yleiskaavavisiossa on rohkea veto oikeaan suuntaan. Tilaa uudelle kantakaupunkimaiselle rakentamiselle otetaan nykyisten moottoriteiden ja moottoritiemäisten katujen varsilta. Useita keskuksia tulee yhdistämään raideliikenne eli metro, junat ja poikittaiset pikaraitiotiet.
- Syksyllä julkistetussa Kaupunkisuunnitteluviraston selvityksessä euron investointi pyöräteihin tuottaisi kerrassaan 8 euron hyödyn! Iso-Britanniassa jo 74 % kansasta ostaa jatkuvasti ruokatavaroita netin kautta. Suomessa vastaava luku on 2 %. Tulevaisuudessa Suomessakin tämä luku tulee varmasti nousemaan eli samalla vähentämään kauppareissuautoilua.
- Kesämökkimatkat ovat hyvin useille ihmisille suurin syy auton ylläpitoon. Se on hyvin suomalainen piirre ja tulee jatkumaan, koska uudet sukupolvet tulevat perimään yhden tai useammankin mökin. Selvästi on kuitenkin havaittavissa, että nykynuoriso on vähemmän kiinnostunut kesämökkihaaveista. Trendi on kaupunkimatkoihin tai huolettomaan mökkivuokraamiseen.

   Kirjasi Risto Larjavaara

perjantai 29. marraskuuta 2013

ONNENPOTKUT HEPOLLE



HePo eli Helsingin Polkupyöräilijät sai ansaitusti Helsingin liikenneturvallisuusyhdistyksen vuoden 2013 "Turvallinen stadilainen" -palkinnon. HePolla on tunnetusti monipuolista toimintaa. Nyt erityisesti katuajokoulutus ja polkupyörän oikea paikka liikenteessä saivat huomiota.

Yhdistys perustettiin vuonna 1981. Taustavoimina olivat Enemmistö ry:n pyöräaktiivit. 1970-luvulla Enemmistö veti satoja pyöräretkiä kannustaakseen pyöräilijöitä sekä edistääksen pyöräilyolosuhteita. Silloin autoistumisen hulluina vuosina kevyt-liikenne jätettiin surkeaan jamaan.

HePo on yli 30 vuoden aikana onnistunut kiitettävästi yhdistämään virkistyksen ja liikennepoliittiset tavoitteet. Katso blogin ylläreunan linkkien kautta enemmän Helsingin Polkupyöräilijöiden toiminnasta ja historiasta.