https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj-125asNVRxwAwhFBcIS4eH0RorjdjsegWm-wi_-LWAE8AgZM4Lpgh-t3Yq8pG1b1uZ_EBvDLo08R_p1t1yUZrzBVFLVWpFOT4Hrojx-f0ivWxLAmI_P05kD034bZVg8BQGlRn2vIy1n11/s1600/00+TKH-57+JL+somero.jpg
Entinen liikennöitsijä ja nykyinen linja-autohistorioitsija Voitto Tähtivuori nosti syyskokouksessamme 15.10 erittäin ajankohtaisen aiheen eli linja-autoliikenteen tulevaisuuden. EU:n palvelusopimusasetus avaa kaukoliikenteen kilpailulle. Nykyinen siirtymaika ulottuu vuoteen 2019. Kilpailu tulee mullistamaan asetelmat. Maaseudun vuorot ovat kadonneet yhä kiihtyvää vauhtia. Vielä nykyäänkin liikennöitsijät ajavat maaseudulla myös tappiollisia vuoroja. Tämän on mahdollistanut velvoitteet, tuottoisempien pääväylien vuorot sekä joukkoliikennetuet. Halpayhtiön liikennejohtaja sanoo Suomen Kuvalehden haastattelussa, ettei ole edes ekologisesti järkevää viedä yhtä mummoa bingoon 50 matkustajan bussilla. Tottahan tuokin on. Maaseutu tyhjenee ja kierre synkkenee. Kannattaa muuten lukea tämä 9-sivuinen "Kuka pysyy kyydissä" - artikkeli numerosta 32/2014.
Halpabussiyhtiöt Onnibus ja Onniexpress keräävät kermat valtakunnallisilla pikavuoroverkoilla. Skottimiljonääri Sir Brian Souter häärii taustalla. Nuori polvi osaa näppärästi käyttää verkkopalveluja ja hyötyä halpatarjouksista. Syrjäseutujen vanhempi väki on siirtynyt lakkautettujen linjurivuorojen jälkeen taksikyyteihin, jotka Kela korvaa. Kunnat ja valtio ovat maksumiehinä.
Tietysti olkaamme tyytyväisiä, jos yksityisautoilijat siirtyvät käyttämään kaksikerroksisia linjureita isojen kaupunkien välillä mutta mutta...
Risto Larjavaara
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti